Joburg naar Inhambane...paia de barra

8 oktober 2017 - Inhambane, Mozambique

Vandaag 05-10-2017 op weg gegaan naar Praia de Barra. Vanmorgen vroeg om 6uur al in de auto naar het vliegveld OR Tambo in Jozi. Om onze vlucht naar Maputo en later naar Inhambane te halen. De vluchten gingen goed. 2e vlucht wat veel turbulentie en het vliegtuig waarin we eigenlijk zouden zitten was gewisseld omdat een andere veel vertraging had. We hadden nu een propeller vliegtuig. Net op tijd aan de grond om niet ziek te worden. Op het vliegveld van Inhambane zou een taxi klaar staan om ons naar de juiste plek te brengen. Hier was ik al niet zeker van dat dat goed zou komen gezien ik 10 minuten had gebeld met afrika vanuit Nederland om uit te leggen wat de bedoeling was en wanneer we hem verwachtten. Gelukkig waren er meerdere taxi's op het vliegveld en zijn we bij de lodge afgezet. Hier waren ze niet op de hoogte van onze komst terwijl ik meerdere malen met de eigenaar van het huis gemaild heb. En afgesproken dat iemand met de sleutel ons rond dit tijdstip zou opwachten. TIA (This is Africa)
Vanuit de bookingsbevestiging zegt de receptionist toch dat we op de goede plaats zijn omdat we vragen of we wel goed zitten.....
We krijgen een huisje toegewezen zoals op de foto's maar dan met uitzicht op zee....wauw wat super. En ligbad op de kamer boven en beneden een douche nog mooier dan verwacht. Hier kunnen we wel heerlijk genieten de komende dagen.
We duiken nog even het zwembad in om onze snorkel te testen en te zien of onze duikbril niet beslaat. Dan kunnen we morgen met goede moed op Oceaan Safari.
We eten lekker in het restaurant. En drinken nog wat Amarula. Het is niet zo druk dit seizoen dus iedereen weet dat we hier zijn. Ieders handel wordt aangeprezen.

De volgende dag ontbijten we in het restaurant. Al vroeg staat er echter een dame bij ons huisje die heeft zitten wachten tot er beweging te zien was om haar brood en fruit te verkopen.
We kopen bananen en geven de bestelling door voor de volgende dag.
In het restaurant eten we een broodje tonijn. Je krijgt er friet bij maar op zee lijkt me dat geen goed idee.
We krijgen te horen dat we toch niet in het goede huisje zitten. Ons huisje is op hetzelfde resort maar van een privé eigenaar. Ze proberen elkaars inkomsten te kapen en er is weinig overleg mogelijk. De eigenaar van ons geboekte huisje deed niet aan restitutie. En de eigenaar van de lodge zegt ja dan moeten jullie mijn huisje betalen..... wordt vervolgt want zijn personeel heeft onze booking doorgenomen en ons in dat huisje gezet.
Nu eerst met de taxi naar Tofo.
We gaan op oceaan safari. En hopen op reuzemantas walvishaaien en walvissen......
We moeten de boot mee het water in duwen om te launchen en daarná is het nogal een bumpy ride....het eerste uur vinden we geen dieren en voek ik me ondanks mijn reispilletje steeds minder lekker op die boot. Hopelijk kunnen we toch snel het water in voor wat afleiding. En ja hoor er wordt een walvishaai gezien en we maken ons klaar om het water in te gaan. Ik laat me in het water vallen en het balletje van mijn snorkel zit vast.... ( geen lucht dus) blad er paar keer hard in maar de walvis haai zwemt gewoon door... ik besluit er zo maar achteraan te zwemmen omdat ik anders te ver achter raak en helemaal niets ga zien. Mijn adem inhoudend kijk ik onder water en zie een flinke vis zwemmen wat gaaf zeg. Wat een beest. Ik heb een glimp opgenomen op mijn go pro.
Enige tijd zwemmen we mee met de jonge mannetjes walvishaai tot hij weer de diepte ingaat.
Hangend aan de boot tot iedereen erin gaat wordt ik weer steeds zieker van de golven. Tofo heeft echt een onrustige oceaan. Inmiddels zit ik zo te trillen van zeeziekte dat ik amper aan boord geworsteld kom. Mark komt even later aan boord.
Ik probeer met zuurtjes de zeeziekte de baas te blijven en even later zien we walvissen waarvan er een uit het water springt vrij dicht bij de boot iedereen is enthousiast wat gaf is dat. Wat een geluk. We bekijken de walvissen nog even een zien ze zo nu en dan boven komen. Het zijn er 3 waarvan 2 grote en een baby.
Even later wordt er weer een walvishaai gespot. Iedereen duikelt het water in maar precies op dat moment geen ik over de rand om de vissen te voeren... Wat een ellende. Daarna was hij helaas al te diep om nog het water in te gaan. We zien er nog een (of dezelfde) rond de boot zwemmen. Hup go pro in het water vanaf de boot en we hebben daar best een gaaf filmpje aan over gehouden. Ook zien we nog een schildpad maar daarvan denken ze dat hij ziek was omdat hij lang boven water bleef.
En hele geslaagde oceaan safari wat betreft dieren (gevoelsmatig een grote ellende ;) terug in het huisje geslapen van de reispillen. En in de avond na het eten in het restaurant nog verhuisd naar ons eigenlijk geboekte huisje.
Mark verloor het slotje van het andere huisje tijdens het lopen. En omdat hier alles los zand is (strandzand) kregen we dat slotje dan ook niet meer gevonden. 2 Afrikaanse mensen zaten met een zus ook in een prive huisje en kwamen ons helpen zoeken. Daarna raakten we aan de praat en hebben de gehele avond gezellig samen zitten kletsen. Ze hadden hierdoor maar 4 uur slaap maar vonden het ook erg gezellig om te kletsen. Een zoon woont in Nederland. De man zelf is een jager en shiet een keer per jaar een gefokt wild dier voor het vlees. Hij droogt zelf het vlees en maakt er droge worst en biltong van. We krijgen van beiden een zakje mee. Wij hadden onze stroopwafels al gehaald en uitgedeeld en gaven de rest aan hen. Uitruil van lands delicatessen als je een stroopwafel zo mag noemen tenminste. Toen we weg gingen bleek er bij hen een waterleiding te zijn gesprongen. De huisjes zijn wat onderhouds behoeftig. We zijn echt in Afrika. De volgende ochtend gingen zij naar huis.

07-10-2017:
Vandaag gaan we duiken. Bij het opstaan zit Maria al te wachten met het fruit. Natuurlijk heeft ze veel met dan gevraagd meegebracht om te verkopen. We kopen wat meer maar zeker niet alles wat ze bij heeft. Dan moeten we een week langer hier blijven om alles op te eten ;) Abu komt nog een keer met zijn schilderwaren langs en deze keer heeft hij ook sleutelhangers die we wel willen kopen. Past ook makkelijk in de koffers. Natuurlijk heeft hij na afdingen geen wisselgeld. En we spreken af dat hij dat nog brengt. We moeten namelijk weg omdat we gaan duiken. We gaan weer naar Liquid dive Adventures en krijgen een theorie en oefenen in een duikpak wat maar moeilijk aan gaat de basis skills in het zwembad. Het gaat me goed af. Zelfs het masker klaren etc waar ik eerder ooit problemen mee had. Mark is door een vorige duik wat gespannen maar ook hij kan alles na wat oefenen uitvoeren. Zonder te eten vertrekken we om te gaan duiken ik krijg een pilletje van hen en we gaan naar de dichtstbijzijnde reef. We launchen wederom de boot. En we hoeven inderdaad maar heel even te varen voor we alles aandoen en het water in gaan. We komen maar lastig naar beneden..... als we eenmaal beneden zijn raak ik bijna met mijn flippers het reef los zwemmend stijg ik wederom op een kom weer aan de oppervlakte waar het zo wiebelig is dat ik spontaan heel misselijk wordt, en niet met dat ademingsapparaat in mijn mond naar beneden durf. Ondanks dat ze me verzekerd hebben dat je erin kunt braken.
Helaas een kort duikavontuur ik heb werkelijk 6 visjes goed gezien. Terug op de boot wiebelend gewacht op de rest. Waarna we terug gingen aan land. Even bijgekomen bij hen en daarna met de taxi naar de ATM en de supermarkt. Vanavond zouden we zelf koken en BBQ en. Een zuid Afrikaanse braai in Mozambique. Helaas was de gasfles niet aangesloten op het kookstel. En de gas BBQ alweer binnen gezet in een ander huisje. Thomas die voor de privé huisjes alles regelt proberen we te laten bellen. Na 2x bellen en 2.5 uur later, komt hij vanuit inhambane deze kant op om de gasfles met sleutel aan te sluiten. We eten nu pasta en morgen gaan we Braaien. Daarna lkkr douchen, hoewel je tussen de stralen door kunt lopen haha ik moet altijd zo lachen om die Afrikaanse dingen...... als ik vakantie heb heb ik tijd genoeg om er de lol van in te zien.

08-10-2017:
Vandaag maken we er een relax dag van. Ik werk mijn verslag enkele dagen bij. Daarna een flinke handwas van alles wat schoon moet. Het waait hier namelijk zo hard dat alles in een mum van tijd droog (in het losse zand) waait..... We ontbijten op de veranda met uitzicht op de palmbomen en de hutjes. We hebben vruchtenyoghurt met verse mango en banaan gegeten en een broodje tonijn. Daarna een flinke strandwandeling gemaakt. We hebben bij strandtent Neptunus verse kokosmelk gedronken en daarna de inhoud van de noot gegeten.......lkkr aan zee melk uit een kokosnoot........ Terug bij onze lodge een taxi naar Tofo gebeld even opgefrist en in de taxi gestapt. Weer wat geld gepind en rondgekeken op het marktje van Tofo. Iedereen klampt je aan en heeft "special prices" We bekijken hoeveel geld we nog nodig hebben en bekijken of we een goede deal kunnen maken........ dat horen jullie morgen.

1. John:
    wow
  2. Bertie Schuh:
    8 oktober 2017
    Wat een avonturen weer. Jammer dat je zo misselijk was. Hopelijk ga je een beetje wennen aan het deinen! Bedankt voor je verslag! Kijk er naar uit. Liefs, knuffel!
  3. Tante jacquelina:
    8 oktober 2017
    Ha ha, als jij handelt komt het wel goed😉
    Hoop dat je weer wat opgeknapt bent, en jammer dat je
    Evenwichtsorgaan weer opspeelde bij het duiken.
    Maar goed dat je op tijd gestopt bent. Op naar het volgende
    Mooie wat op je pad komt☺️😚
  4. Irmgard:
    8 oktober 2017
    jammer dat je niet goed hebt kunnen duiken maar walvishaai kan je weer van je lijstje strepen.
    en walvissen blijven altijd indrukwekkend zeker in de mist.
    wish I was there
    xxx
    irmgard
  5. Wil:
    8 oktober 2017
    Oké jammer dat je zeziek was.
    Maar wel een ervaring om te onthouden.
    Ik hoop dat Mark daar nog wel wat filmpjes van kan laten zien.
    Nog veel plezier samen en goede reis samen.
  6. Nathalie Bosgoed:
    9 oktober 2017
    Wat fijn dat je toch de walvishaaien hebt gezien..Jammer dat het duiken minder lang duurde dan gepland maar zullen vast nog veel leuke dingen komen. Veel plezier nog xxx
  7. Desiree:
    9 oktober 2017
    Hey
    Balen van je ziek zijn.
    Maar toch wel hele gave dingen op je reis te zien. Dikke💋💋💋