Sightseeing Joburg

5 oktober 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vandaag zijn we met de trein naar het centrum van Johannesburg gegaan om daar met de hop on hop off bus de stad te verkennen. Vanwege de negatieve verhalen m.b.t. de criminaliteit heb ik deze stad nog nooit eerder goed bekeken. En nu zat het al in de planning toen een hele buslading Nederlanders overvallen werd. Bewust dus maar de hop on hop off bus genomen want die is voor de krent touristen onder ons ;)
We zijn begonnen bij signal Hill. Daarna naar the top of Afrika vlakbij het Ghandi plein om te genieten van het uitzicht over Johannesburg. De gids die klaar stond om de hoppende bustouristen op te vangen en te begeleiden naar het uitzichtpunt was erg vrolijk en vriendelijk en deed echt zijn best om ons alles te vertellen over wat we daar zagen. Hij kwam uit Soweto en had ons graag dat gedeelte van de trip laten zien echter wij hadden maar en dag jozi gepland en vandaag stond hij bij the top of Afrika. Daarna zijn we doorgegaan naar Gold reef City (casino en geschiedenis attractiepark) vanwaar onze bus naar Soweto vertrok. Daar de verschillende wijken bekeken en hun geschiedenis gehoord. Ook bij het monument van Hector Peterson geweest. Waardoor de aandacht van de wereld op de ongelijkheid in Afrika werd gericht. Deze studenten voorden een vreedzame strijd tegen ongelijke scholing wat door het spreken van verschillende talen uitgelopen is op een bloedbad.
Ook het huis van Nelson Mandela van de buitenkant bekeken. Het blijft toch indrukwekkend Soweto de stad.... naast de stad.....
Daarna even geluncht bij Gold reef City en door naar mijn to do voor vandaag: Apartheid museum. Er was een tentoonstelling van Nelson Mandela die zo krachtig was weggezet dat het heftige indruk op me maakte. Een held vind ik hem, en na het zien van de expositie en het museum een nog grotere. We zijn tot sluitingstijd gebleven en daarna met de bus terug naar een treinstation gereden. Teveel te doen voor een dag in Johannesburg. Een stad die ontstaan is door de goudkoorts en waar de mijnen restanten (inmiddels wat verschoven) nog steeds zichtbaar zijn in het stadsbeeld. Jozi niet zozeer een mooie stad maar zeker wel interessant. En Soweto en het apartheid museum mag naar mijn mening door niemand gemist worden. Terug in het guesthouse bleken ze ook diner te serveren..... heerlijke runderstoofpot met rijst of maispap en pompoen... Een echt Afrikaans potjie.
Morgen op weg naar Praia de Barra in Mozambique.

1. Wil:
    5 oktober 2017
    Nesonmandela een man met een visie.
    Hij heeft veel meemaakt.
    Respect voor hem.
    Mooi om je verhaal te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reistip .
  2. Wil:
    5 oktober 2017
    Nelsonmandela een man met een visie.
    Hij heeft veel meegemaakt.
    Respect voor hem.
    Mooi om je verhaal te lezen.
    We kijken uit naar jullie volgende reistrip.
    Veel plezier en groetjes van ons.
  3. Bertie Schuh:
    5 oktober 2017
    Bedankt voor je verslag! Lijkt me inderdaad heel indrukwekkend dat museum! Fijn vervolg!
  4. Tante jacquelina:
    6 oktober 2017
    Zo te horen heel indrukwekkend.
    Fijn om mee te reizen zo met jullie.
    Komen we ook nog wat van de wereld te weten en de geschiedenis👌
    Fijne reis verder en kijk weer uit naar jullie volgend avontuur 🍀🍀
  5. Sylvia verhoeven:
    6 oktober 2017
    He Cathy gelukt fijn dat ik met jullie op reis mag in jullie verhaal. mooie herbeleving hier. XXX
  6. Nancy sas:
    6 oktober 2017
    Ben benieuwd naar je verdere verhalen en foto's. Maar de geniet stand is in gezet hoor en zie ik.
  7. John:
    go on...i like
  8. Irmgard:
    7 oktober 2017
    weer een lekker vol reisprogramma
    genieten!!!
    xxx
  9. Robert:
    7 oktober 2017
    Mooi verslag weer, erg leuk om te lezen.
  10. Nathalie Bosgoed:
    8 oktober 2017
    Geniet ervan maar dat komt vast goed xxx