Van Inhambane Mozambique naar Krugerpark

20 oktober 2017 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

We hebben inderdaad nog onderhandeld en mooie stenen souvenirs gekocht. Dat wordt bijbetalen bij de vluchten...... in de ochtend nog de zaken rondom verkeerde huisje afgehandeld naar ieders tevredenheid. Daarna heerlijk ontbeten op het terras, tassen gepakt en in het restaurant gewacht op onze taxichauffeur. Zijn vriendin was er vandaag ook weer bij. En we hebben weer een gezellige rit naar het vliegveldje (lees grote parkeerplaats) gemaakt. Daar aangekomen blijkt het vliegtuigje stuk te zijn. Geen vlucht vandaag (om15.30)..... wordt er gezegd..... Geen alternatieve vlucht vanuit Maputo. En morgen ws ook geen vlucht. Overmorgen weten ze nog niet. Ze wachten op de bevestiging van een bus die nog uit Maputo moet vertrekken om de enkele reizigers naar maputo te brengen. We komen daar een Zuid Afrikaanse man tegen. Andries De Beer. Hij zit in hetzelfde schuitje en we besluiten gezamenlijk de zaken pogen te regelen. Hij gaat nog even geld pinnen en wij wachten op de duidelijkheid over de bus reis naar Maputo. In de tussentijd vraag ik onze taxi chauffeur wat een ritje maputo kost? Na enige tijd is er bevestiging dat de bus zal vertrekken vanuit Maputo naar inhambane. Maar deze zal zeker niet meer vandaag vanuit Inhambane (5 a 6uur rijden) terugrijden om ons in Maputo af te zetten. Op mijn verzoek kijken ze of er een ochtendvlucht vanuit Maputo naar Johannesburg gaat. Dit blijkt inderdaad het geval en als we deze week nog in Krugerpark willen arriveren zullen we zeker niet op de diensten van LAM airways moeten wachten. We besluiten met de taxi naar Maputo te gaan en de vlucht voor morgenvroeg te vragen.
Dit blijkt te kunt maar geven ze helaas niet zelf als alternatief na enig aandringen krijgen we de tickets. Andries kiest even later voor dezelfde optie en gaat ook mee met de taxi. We spelen nog even het we hebben geen haast spel en blijven in het kantoortje zitten tot we de kopie van de mail hebben waarin een bevestiging wordt gegeven dat we recht hebben op een overnachting. De taxi moeten we immers al zelf betalen. Het duurt even maar uiteindelijk hebben we de mail. Nu hopen dat we in Maputo nog bij een LAM kantoortje terecht kunnen. Weer een extra excursie door het Mozambiqaanse land en we maken er het beste van. We kletsen met Andries en de chauffeur, draaien muziek en wat stops en 6 uur later (21.30) zijn we in Maputo. Op de valreep vinden we de dame die ons naar een hotel kan verwijzen. Ze kwam al in de auto voorbij gereden. Toen haar collega haar aanhield om dit nog even op te lossen. Wat een gelukje. We worden naar een goed hotel gebracht. 5 sterren dus dat heeft LAM goed geregeld. We krijgen ook nog diner zo net voor we gaan slapen. En morgen om 4.00 weer de wekker.

10-10-2017
Om 4.45 zitten we weer in de lobby om naar het vliegveld gebracht te worden. Na een grondig onderzoek van de stenen neushoorn souvenir van Mark worden we door de douane gelaten. Andries stopt de mannen wat geld toe om snel door de douane te komen en dit lijkt hem te helpen. water kan hier ook gewoon mee etc. 😉 De vlucht vertrekt op tijd. We nemen afscheid van Andries in Johannesburg. Hij woont in Bela Bela en ook hij geeft aan dat er ling beken als er iets aan de hand mocht zijn.
Lieve mensen hier die we tegen komen. Daarna kunnen we na wat pinnen best snel met onze bagage naar de rentalcars en om 10.00 zijn we in onze Rav 4 op weg naar Krugerpark. Links rijden is even wennen maar al snel zijn we bij doves nest. Waar we vannacht eigenlijk hadden willen slapen. We hebben onze spullen opgehaald die we daar hadden achtergelaten. Voornamelijk anti allergie eten. En daarna rijden we met de tom tom op mijn telefoon wat gelukkig perfect werkt door naar skukuza. Helaas hebben we geen tijd meer om bij Roelf en Samosa van Vuuren ( ontmoet in Mozambique) op de koffie te gaan terwijl we dat wel bedacht hadden. Ook de stops bij de panorama route schieten er door de vertraging bij in. Maar aan het eind van de middag zijn we in Krugerpark...let the gamevieuwing begin....... We boeken ondanks de vermoeidheid nog een nightdrive die avond omdat we maar 30 minuten van het park hebben gezien vandaag. Het is tof om weer in kruger te zijn. De drive zelf was behoorlijk koud en niet veel dieren gezien helaas.
De volgende dag rijden we verder naar lower sabie wat bekend staat om goede game viewing. Hier blijven we 2 nachten daarna gaan we door naar Satara waar vaak veel roofwild wordt gezien. Na Satara gaan we naar Olifants daar hebben we uitzicht op de prachtige rivier... En gaan we mountainbiken. Daarna weer een nachtje in
Satara met veel gamedrives en dan via Skukuza weer door naar het volgende gedeelte van de reis.

We hebben 2 dagen wat minder gamespotting weer gehad (lees bewolking veel wind en een enkele drup regen) waarbij 1 dag lower sabie en 1 dag satara weinig gameviewing opleverde. Maar wat een mooie dingen hebben we in krugerpark weer gezien zeg. Het eerste luipaard van Mark is zelfs een welpje!!! gespot bij lower sabie en 2e ook in boom bij satara. (Ik had nog nooit eerder een welpje gezien) Helaas heeft Mark geen volwassen luipaard gezien, want de enige ochtend dat hij te moe was om op drive te gaan heb ik een luipaard gezien wat 2 stekelvarkens aanviel. Dat was gaaf. Helaas al voorbij voor we wisten wat er gebeurde maar wel foto's van het verwijderen van de achtergebleven stekels in zijn of haar poten. Helaas geen maaltijd voor deze Leopard op dit moment.

We zijn in de omgeving van Satara de nieuwe weg S147 ingeslagen na advies van Ranger in Lower Sabie. We reden daar bijna over een groep van 12 leeuwen heen. Ze waren zo dichtbij dat we de ramen dicht hebben gedaan om te kijken hoe ze zouden reageren als we op de weg naast ze zouden staan. Dit ging gelukkig goed. Maar we zijn wel echt voorzichtig geweest...... dat was nog eens een close encounter....... Na zo'n 20 minuten kwam er nog een volgende auto bij een daarna nog meer. Toen het behoorlijk druk werd zagen de leeuwinnen wat een gingen er vandoor. Helaas geen jacht gezien omdat die 3 leeuwinnen uit het zicht liepen en de rest ging wachten op een andere plaats. Wat een gave ontmoeting zeg en zo dichtbij......wow cool.
We hebben ook nog heel veel olifanten gezien bij de rivier en hyena jonkies langs de weg hele grote krokodillen in de rivier bij olifants en nog veel meer. De gehele big 5 kwam langs. Buffels neushoorns olifanten leeuwen en luipaarden. En natuurlijk ook genoeg giraffen wat nog steeds een van mijn favoriete dieren zijn, zebras gnoes bavianen en impalas. In Satara hebben we ook nog een bushwalk gedaan. Op weg naar de startplek kwamen we wel 6 cheetahs tegen een moeder met al 5 redelijk grote jongen. Wat een geluk. Helaas nog te vroeg om mooie foto's te maken (alles bewogen) maar ik heb ze wel op filmpje staan. Ze gingen zelfs op een boomstam staan à la national geographic🤗..........wauw magisch moment weer..... kan niet wachten om het jullie te laten zien. 😀🤗 daarna door naar olifants waar we dezelfde dag nog gingen mountainbiken...... de enige plek in kruger waar je dat kunt doen. Heerlijk genoten hiervan. Enkele stops bij de olifants rivier gewoon daar even zitten een genieten van het feit dat je het voorrecht hebt op die plaats te mogen zijn. De zon scheen inmiddels weer dus dat was heerlijk. Na die stop had ik een lege band. En zoals het Afrika betaamt deed de pomp het niet en ze hadden nog geen ampullen. Maar gelukkig ergens diep in de tas toch nog een andere pomp die het wel deed. Gelukkig maar..... anders werd het wederom een bushwalk. We zagen veel nijlpaard en leeuwensporen. Ver weg een giraffe en nijlpaarden en olifanten bij de rivier...... de snelheid was niet hoog maar alert moest je zeker zijn met alle laaghangende takken en het losse zand en rotsen waar je overheen moest...... bij een afdaling bleef het voorwiel van Mark dan ook in een gleuf staan toen hij me net voorbij fietste. Zoef daar kwam een been voor mijn neus voorbij een ging hij ondersteboven. Gelukkig geen verwondingen dus we hebben er allen hartelijk om kunnen lachen.
De laatste nacht slapen we in een tent in Skukuza. Dat heeft toch ook wel wat vind ik. De wilde honden in Krugerpark blijven helaas een mysterie voor me. Wederom geen gezien..... Maar je moet wat te wensen over houden he?

17-10-2017
Vandaag rijden we door naar Pilanesberg. Ook een reserve daar komen er aan het eind van de middag aan. Daar slapen We ook in een safaritent. Ontbijt en diner zit bij de reservering in. Ik had wisselende verhalen gelezen over het restaurant maar wij hebben gelukkig niet te klagen gehad. En een hele lieve en leuke serveerster.
Pilanesberg is ontstaan uit een vulkaan. En is prachtig berglandschap waarin de dieren leven. Er zijn veel neushoorns in dit park. Gelukkig want er wordt nog steeds heel veel gestroopt zeker nu de hoornhandel legaal is gemaakt. En dan te bedenken dat het gewoon uit dezelfde stof bestaat als nagel.....triest.
Maar hier hebben we dus ook veel jonge neushoorntjes gezien bij mannetjes en vrouwtjes.

20-10-2017
En vandaag de laatste ochtenddrive zelfs 3 neushoorns voor ons op de weg. En een heel kleintje met zijn moeder erg cute. Er zijn hele mooie uitzichtpunten in Pilanesberg N.P. En het is echt weer een hele andere ervaring om rond te rijden dan Kruger N.P. De 2e dag hebt we leeuwen gezien tussen het hoge gras en de laatste ochtend hebben we in de verte nog 2 wilde honden zien rennen... helaas niet meer van dichtbij kunnen zien dus de foto is een minivlekje achter bosjes (maar voor mij zeer duidelijk een wilde hond 🤗🤗🤗whoehoe) daarna door naar OR Tambo voor onze binnenlandse vlucht naar Kaapstad. Het inchecken etc. ging gelukkig erg vlot en nu in het vliegtuig maak ik eindelijk even tijd om een reisverslag te typen.

Zometeen in Kaapstad gaan we onze kleinere auto ophalen. Vanavond heb ik gereserveerd om bij Mama Africa te eten. Morgen nog wat highlights zoals hopelijk een heldere tafelberg. Kaap de goede hoop cape point en de pinguïns in Simonstad. Daarna via Hermanus door naar de Kelders waar nu walvis seizoen is... misschien gaan we weer voor een kooiduik voor de witte haai.... (maar vorige keer was ik daar ook zeeziek🤐) En natuurlijk op walvistocht... ik ben benieuwd. In de Kelders hebben we een B en B met een balkon vanwaar we uitzicht hebben over het water.......lkkr op vaste grond walvissen spotten lijkt me heerlijk😂😂😂

Zodra we in het hotel goede wifi hebben. Zal ik wat foto's van mijn camera uploaden bij dit verslag. Nog even genieten van de laatste dagen van deze reis. Tot snel weer X

1. Wil Bosgoed:
    20 oktober 2017
    Mooi hoor, jullie hebben het goed voor elkaar met je reis.
    Leuk dat we ook even in het blog mee mogen genieten.
    Nog veel plezier dit weekend.
    En horen nog, van het verdere verloop van de reis.
    Groetjes en een dikke kus van ons.
  2. Bertie Schuh:
    20 oktober 2017
    Wat een mooi reisverhaal en wat een prachtige dieren zagen jullie! Bedankt voor het schrijven en een goede prachtige reis verder!
    Knuffel!
  3. Rita:
    20 oktober 2017
    Wat een avontuurlijke reis ,geweldig om zoveel verschillende dieren te zien en wat fijn om zovele lieve mensen te ontmoeten en kijk al uit naar de volgende blog ,nog gezellige dagen
    Lieve Gr x
  4. Nancy sas:
    22 oktober 2017
    Wat heb je weer ontzettend veel dieren gezien. Echt super gaaf! En alles weer op zijn zuid Afrikaans , maar voor alles is een oplossing, zo zie je maar!
  5. Tante jacquelina:
    24 oktober 2017
    Jou reizen zijn allemaal TOP!!!!!
    Leuk om altijd met je mee te mogen reizen😘🍀
  6. Desiree:
    26 oktober 2017
    Echt super gaaf om de belevingen zo mee te maken. Echt gaaf met alle beesten.