Mhaginga N.P. en Lake Mburo

24 januari 2017 - Mbarara, Oeganda

20-01-2017
Golden monkeys tracking vandaag.
Helaas erg moe en wat slap vandaag door aanhoudende darmklachten. We gaan met 7 personen op pad. Fred is afgehaakt voor een nieuwe tracking ivm knieklachten en vermoeidheid. Andre en Ninotska gaan de vulkaan klim doen. Deze is erg zwaar en zeker niet aan mij besteed gezien de gorilla tracking relatief kort was in 3.5 uur maar toch behoorlijk pittig omhoog.
Wij gaan met 5 personen de Golden Monkey tracking doen. Wederom 2 trackers vooruit om de groep te zoeken. We gaan eerst naar een viewpoint. Dat was al zo behoorlijk omhoog dat mijn benen echt als spaghetti aanvoelen.... .ik twijfel of ik toch te veel darmklachten heb en vermoeidheid om op deze hike te gaan. Ik hoor dat we 500 m omhoog moeten. Maar dat het met korte stukken pittig is en verder gestaag. Dus toch maar mee. Irmgard had ook erg lamme benen. En ja gelukkig was het minder steil dan in Bwindi. Dit eerste stuk was dan ook secundair woud en gaf ruimte om naast kijken waar je je voeten neerzet zo nu en dan wat rond te kijken......daarna bereiken we het primaire bamboewoud en een half uur later bereiken we de familie golden monkeys bestaande uit ongeveer 60 dieren na zo'n 2 uur hiken. De aapjes leven alleen nog in Oeganda en Rwanda verder zijn ze helaas uitgestorven. Ze zijn erg beweeglijk en springen van boom tot boom. De trackers bewegen zich soepel op alle schuine steile stukken ...voor ons is dat minder soepel.....haha......we krijgen bericht dat onze groepsgenoten op de vulkaan gestaag de 3 toppen bereiken.......na het dikke uur bij de apen gaan we terug. We zoeken een open plekje om onze lunch uit de rugtassen op te eten. Op de vulkaan eten ze ook hun lunch contacten de rangers met elkaar. We zingen wederom "Hello from the otherside...".en zwaaien haha. Op de vulkaan hebben ze er een filmpje van gemaakt we hebben een leuke groep bij elkaar. Zeker onze truckgroep wordt steeds gezelliger. Wij zijn de drukke groep Na ongeveer 5 uur zijn we weer terug bij het startpunt. Weer een flink tochtje over hobbelweg en terug naar travellers rest hotel waar ook Dian Fossey en Baumgartel veel zijn geweest. Na even uitgerust en gedoucht te zijn wandelen we door kisoro op zoek naar een mooi souvenir. Het is allemaal nog niet erg op toeristen gericht. Behalve op de meest specifieke plaatsen een beetje. Bij een shop waar ze simpele tshirts bedrukken met gorillas horen we dat ze ook een craftshop hebben, maar dat ze deze dag daar niet gewerkt hebben. T.I.A. ☺ Als ik vraag of het mogelijk is t toch een kijkje te nemen wordt de sleutel tevoorschijn gehaald en lopen we naar de shop een paar deuren verderop. Irmgard koopt er 1 giraffen beeldje. Later drinken we cappuccino in " the Coffee pot" en koop ik een fel gekleurd patchwork kleed voor op de bank en krijg de bijpassende kussenhoesjes voor mijn verjaardag van Irmgard. Morgen maar weer extra geld pinnen voor de laatste 5 dagen.
We pakken onze tassen in.....dineren en zitten nog even bij het vuur.........

21-01-2017:
Vandaag een lange reisdag.....gezien we in onze truck uit volle borst zingen..... wisselen meezingende Mieke en rustige Jacob van truck. We hebben de grootste lol.....en zeker als we dan ook nog de andere truck passeren. Ronnie doet er graag een schepje bovenop. Isma wordt lachend gepasseerd. Na een aantal uren komen we aan bij Lake Mburo NP. we slapen in Eagles nest......een tentenkamp met wederom een prachtig uitzicht. We gaan gezellig verder met de muziek in het restaurant gezien de dames die zouden komen dansen moesten oogsten vandaag en dus niet komen. We genieten van het uitzicht de drankjes en de gezellige muziek........

22-01-2017:
Vandaag gaan we op morning hike in Mburo N.P. we wandelen 3 uur in het park waar ook zebras en impalas voorkomen. We zien python sporen...lopen een kudde buffels in de weg die naar het water lopen en genieten van de vrijwel vlakke wandeling heerlijk. Daarna lunchen we weer op onze logeerplek. Waarna we in de middag met de boot gaan.......tussendoor even een powernap en we kunnen er weer tegen. We rijden door het park en komen om 16.00 bij het water aan.....blijkt het grotere bootje stuk te zijn.....we verdelen de groep een wij gaan als 2e. We rijden door het park maar op dit tijdstip is er ondanks de bewolking vandaag weinig actie. Wel zien we de giraffen die nog niet zo lang in dit park zijn.
Er is een leeuw en wel 100 luipaarden in dit park. Helaas zien we geen van hen....maar zij ons vast wel. Daarna maken we het boottochtje wat wederom weer een leuk tochtje is en een sport om de king fisher malakite scherp te fotograferen. Andre is uiteindelijk tevreden over zijn foto. We zien buffels aan de waterkant waar we zo dichtbij varen dat ze opstaan en in het water lopen......er zitten ook visarenden waarvan er een wegvloog en ik mooi op de foto heb staan. Daarna nog op zoek naar het luipaard helaas geen meer gezien. We genieten van het eten in Eagles nest. De dag erna gaan we weer terug naar Entebbe. Onderweg komen we nog langs de evenaar waar ook wat souvenirshop zijn. De laatste verblijfplaats in entebbe is airport guesthouse. De prachtige tuin is overgenomen door miljoenen vliegjes.....ze steken niet. Maar ze zijn overal......jammer want de tuin kan zo heerlijk zijn....ondanks dat genieten we van de laatste avond samen. Er heerst een overdenkend sfeertje. Wat een gave reis hebben we samen gemaakt.

24-01-2017:
Vandaag slapen we uit. We hebben geen wekker gezet en zijn om 5.30 wakker....
.dus nog even ons best gedaan om langweer te slapen. Om 7.30 opgestaan en daarna ontbeten......we zijn nog met onze truck mensen naar de art markt gegaan. Mooie schilderijen gezien....Irmgard heeft een schilderij gekocht. Nu de laatste momenten samen kletsen en over enkele uren naar het vliegveld. Morgen weer in Nederland.......Tot snel allemaal ❤