Chengdu Panda Breeding Centre

17 mei 2015 - Chengdu, China

16-05-2015
Hey daar zijn we dan weer. Gisteren een lange bergbusrit gehad van Juizhaigou naar Chengdu. De bus kwam veel later omdat in Juizhaigou alle straten waren afgesloten....jawel meneer president moest er weer eens langs....haha na 1,5 uur vertraging vertrok ik dan eindelijk naar Chengdu via allerlei bergpassen en tunnels door regen en sneeuw. Wat was het koud zeg in de bus.......enkele jonge chinese studenten wilden graag met me over nerderland praten en stelden me ook vragen die ik niet eens kon beantwoorden. Haha Maar die windmolens in Nederland die doen het hem bij de jeugd. Wat nou wooden shoes....zo 20e eeuw. Deze scheikunde studenten hadden zelfs zelfverhittende rijst met varkensvlees bij zich als lunch haha water mengen met calciumcarbonaat en dan stomen het werkte als een tierelier haha. Tussendoor eindelijk mijn ereader eens aangezet. En gestart met een boek. Zo was beetje negatief gestemd boek maar is ondertussen toch wel spannend geworden.

In Chengdu was het flink zoeken naar de richting van het hostel omdat alle mogelijkheden op mijn papier stonden maar niet het station waar ik was aangekomen. Het chinese stel zocht snel op waar de metro was en ik liep zoals ongeveer verteld was met Chinese straatnamen....maar ondanks dat ik helemaal bezweet was omdat het hier heel warm en vochtig was kwam ik via metro en wat vragen bij het hostel uit. Een erg leuk hostel weer waar de sfeer goed is.
Zo toen even (kort ivm waterschaarste) maar heerlijk gedouched wat lekker om dan weer rituals schoon te zijn haha. Daar knapte ik wel van op. Daarna nog eten drankje, kletsen met andere reizigers en uitzoeken hoe ik morgen met de bus bij de pandas kom. Nog even wifi wat lezen en slapen....dacht ik toen kwam mijn kamergenoot namelijk binnen en liet zijn panda fotos zien en we kletsten een eind weg. Daarna toch maar nog even slapen om 6.00 wekker om lekker vroeg bij de pandas te zijn want dan zijn ze nog actief zeggen ze.

17-05-2015
Zo gezegd zo gedaan. Om 6.00 opgestaan en om 6.30 liep ik het hostel uit. Maar de bushalte was nog niet zo snel gevonden...en de straten waar ik uitkwam leken geenszins op die geplande straten op de kaart.....hmmmmm en iedereen stuurt je een andere kant op dus uiteindelijk iemand ontmoet (aangesproken) die engels sprak. Ze liep met me mee volgens haar route op haar telefoon. Ze was aan het joggen. Na een flinke wandeling bij de bushalte uitgekomen het was inmiddels 7.30 helaas. Maar goed ik was dan toch op weg. Nog een keer overstappen bij een eindstation. Dat verliep soepel en een jongedame die engels sprak ging ook naar de pandas en wist waar ik eruit moest handig. Waar je met wat vragen al uitkomt.

Ja daar waren we dan om 8.30 bij de ingang van het park. Kaartje gekocht en als een malle op zoek naar pandas. Wat denk je het eerste wat ik lees dat er vanwege de warmte pandas binnen zitten. Omdat ze daar niet goed tegen kunnen.....oh oh......
Maar gelukkig waren niet alle pandas binnen en waren er genoeg buiten. Het duurde even voor ik de constructie van het park doorhad en kwam al twee keer bij hetzelfde punt uit... maar ik had geen haast gelukkig. De hele dag in het park gewandeld en de pandas bekeken ook de rode pandas gezien. Het was een heel mooi park. Waarbij de meeste verblijven er goed uitzagen. Heerlijk. Wel jammer dat de chinezen zon vreemd soort humor hebben. Om de jonge pandas te laten spelen maar ook voor de touristen denk ik werden enkele jonge pandas op een bepaald moment geroepen en op een plastic glijbaan gezet....maar ook op een rozehobbelpaard....de pandas vinden het klimmen en klauteren wel leuk om vervolgens na elkaar achterna te hebben gezeten te gaan liggen slapen. Maar een roze hobbelpaard nee hoor de westerse touristen konden het niet erg waarderen maar de Chinese touristen lagen helemaal dubbel van het lachen......Ook alle bordjes met geen lawaai maken werden kundig genegeerd, mogelijk wordt er verwacht dat de pandas op het geluid van miauwen en gillen roepen etc. Spontaan opspringen en een persoonlijk ingestudeerd dansje voor hen uitvoeren.
Gelukkig mogen touristen niet meer met de pandas op de foto. Helaas vanwege het feit dat er meerdere dieren vanwege overgebrachte ziekten zijn overleden. Het kost de instelling ws echt wel veel geld. Want het kostte iets van 2 of 3000 yuan om 3 seconden een panda vast te mogen houden. Ik hoop dat ze een andere oplossing hiervoor vinden want het fokken van deze dieren is natuurlijk wel een goede zaak. Hopelijk kont er ook ooit weer genoeg leefomgevibf voor ze om ze daadwerkelijk te kunnen laten verblijven. Nu is er niet genoeg bamboe gebied.

Ik heb hele mooie fotos kunnen maken van de jonge pandas die in bomen lagen te slapen etc. En op een stuk waar ik even alleen liep kwam een klein pandabeertje dat bij een moederbeer zat de struikjes uit met zijn kopje en keek me recht aan wat een nieuwgierig diertje, en wat een bijzonder momentje. Het duurde erg kort daarna kwamen er drukke mensen aan en liep het diertje weer weg.
En ik ook met wederom een bijzondere ontmoeting in mijn rugzak.

Nu na de busrit terug in een chineeswesters koffiehuis een late lunch nuttigen. En mijn verhaal van vandaag natuurlijk even opschrijven. Jullie allemaal bedankt voor de interesse en lieve reacties. En Nancy wat betreft de lichamelijk klachten. Ben moed aan het verzamelen laatste stuk naar hostel te lopen op mijn beblaarde voeten. Haha knie ja hij doet het nog ne en nek valt niet tegen moet ik over het algemeen zeggen haha darmen tja die doen wat ik ervan verwacht had. Maar ik kan min of meer mijn reisplan volgen dus valt in zijn geheel niet tegen.

Zometeen in het hostel even bedenken wanneer en of ik naar de berg Emei shan ga en of ik morgen eerst de Leshan Boedhha ga bezichtigen.....en lekker boekje lezen de rest van de avond. Ff chillen.

Tot snel veel groetjes van een gelukkige reizigster vanuit China Chengdu.

1. Tante jacquelina:
    17 mei 2015
    Wat een verhaal weer!!!! Toppie!!! Ging al meteen naar de foto s kijken maar zag er geen bij van de panda's!!! Je houdt het mooiste voor het laatst he!!! Wel een gedoe met vervoer!! Knap dat je overal komt.veel plezier en neem op tijd even tijd om te relaxen he!!! Tot hoors weer!!
  2. Cathy:
    17 mei 2015
    Hey tante Jacqueline ik heb ze erop gezet hoor. Kwam ff een etentje tussendoor haha die fotos staan er nu ook op. Morgen rustig dagje in Chengdu. Ff lekker uitslapen. Dag erna naar de Leshan boeddha en een nachtje overnachten bij Emei Shan.
  3. Nathalie Bosgoed:
    17 mei 2015
    Fijn dat je toch de panda´s nog hebt gevonden en gezien.
    Heel veel plezier nog geniet ervan =)
    x Nathalie
  4. Nancy sas:
    17 mei 2015
    Ondanks de pijntjes sluit je af met een gelukkige reizigster. Dus dat is goed. Gewoon doorbikkelen en vooral genieten van wat je meemaakt.
  5. Monique van Straaten:
    18 mei 2015
    Wat een mooi verhaal weer en wat een leuke foto,s .
    Lekker genieten en ben benieuwd naar het volgende avontuur . x Monique