Xian en Jiuzhaigou Home stay Zhuo Ma

15 mei 2015 - Aba, China

13-05-2015
Hey daar ben ik weer. De laatste dag Xian toch maar niet naar de berg Hua Shan gegaan. Lekker rustigaan gedaan en in de middag naar de Big Goose Pagode geweest. Ook weer een heel tempelcomplex daar. Daarna op zoek naar de moskee in het islamitische gedeelte van Xian. Met de taxi dacht ik want dan kom ik zeker bij de juiste plaats uit. Jaja denk het niet.... 6 keer verkeerd gestuurd en gelopen natuurlijk.
Na bijna 2 uur in het islamitische gedeelte met marktkraampjes etc te hebben gelopen had ik het steegje waar je in moest al 2 keer voorbij gelopen. Moeilijk te vinden zeg maar ik had tijd genoeg om niet terug te gaan voor ik de moskee zou hebben gevonden. Kom ik er eindelijk aan ben ik er tegelijk met de 2 duitse heren waarvan een Stephan was. Samen de moskee bekeken. Daarna terug naar het hostel om het reisblog bij te werken en mijn voeten wat rust te gunnen. Daarna mijn spullen ingepakt omdat ik vannacht weer moet vertrekken om mijn vlucht naar Jiuzhaigou te halen. Nog even internetten omdat ik in de home stay bij de tibetaanse familie geen wifi heb. Precies zoals het hoort.

14-05-2015
Zo vanmorgen om 5.00 opgestaan om mijn vliegtuig in Xian naar Juizhaigou te halen. Het was maar goed dat ik op tijd was opgestaan want natuurlijk liep niet alles zoals gepland. En Bertie normaal maakt het me niet zoveel uit en kan ik de lol er wel van inzien om uit te puzzelen hoe iets gaat, maar een vlucht wil ik toch niet graag missen haha. Dus op de kaart aangewezen waar de taxichauffeur me af moest zetten. Stond er in het chinees bij waar de shuttlebus was. Maar voor de zekerheid op mijn pleco app toch maar bus en vliegveld laten horen in chinees. Heftig knikkend bracht deze chauffeur me helemaal de verkeerde kant op helaas. Daar stonden wel bussen en was bij een hotel wat gelukkig open was. Opnieuw gevraagd op laten schrijven in grotere tekens en de vriendelijke man liep mee naar buiten om een nieuwe chauffeur te vertellen waar ik dan moest zijn. Nou dat kan niet mis zou je zeggen....toch wel deze man snapte werkelijk helemaal nergens iets van zelfs niet hoe zijn gaspedaal werkte. Heel de tijd kreeg hij telefoon en het werd alsmaar later. Wist niet waarheen en kon geen kaart lezen en op het wijzen van een buitenlandse vrouw vertrouwen was kennelijk geen optie. Toen hij al 3 keer de weg gevraagd had aan andere chaufeurs ben ik zelf maar mee uitgestapt om de kaart te laten zien en wat drama te maken en flink met mijn armen zwaaien en op mijn horloge tikken want echt tempo zat er niet in.....
Hij leek welliswaar te begrijpen dat ik haast begon te krijgen.....maar het tafereel was 3 keer nodig om bij plaats van bestemming te komen....jemig 2 keer taxi betaald voor verkeerd rijden. Hij accepteerde dat ik minder betaalde dan er op de meter stond. Maar ik had eigenlijk ook wel medelijden met hem. Je zult zo beperkt zijn in je kunnen en dan in een stad als Xian rond moeten rijden......maar helaas stond er nu al een grote rij mensen voor de shuttlebus. Het was inmiddels bijna 6 uur. Had ik er bijna tegelijk met de gewone bus aangekomen voor 25 x minder haha...
Maar ik wilde graag op tijd zijn.....De shuttlebus komt iedere 20 of 30 minuten het zag ernaar uit dat ik de eerste bus wel kon vergeten. Maar met de volgende bus zou ik ook nog wel op tijd moeten komen. Gevorderd als ik inmiddels ben kan ik de meeste voordringende Chinezen achter me laten. Soms glipt er weleens een tussendoor maar nu zou dat niet gebeuren....haha. Dus voordringende mannen even flink toegesproken want heb nu gemerkt dat heel moeilijk kijken en wat geluid maken echt helpt en ja hoor ging als een mak schaap achter in de rij staan waarbij de jongen achter me zijn duim opstak haha..het zal vast erg onbeschoft zijn om dat te doen.... maar ja... i have a plane to catch.....Net voor me in de rij hield het op toen de eerste bus werd volgeladen. Echter een meisje leek te bedoelen dat ze met 2 waren ik stond achter hen dus hup arm de lucht in met 1 vinger omhoog en ja hoor hup ik mocht mee. Ik wist niet hoe snel ik mijn backpack onder de touwen door in de bus moest werpen 18.5 kg inmidels schoon aan de haak haha.....En ja hoor kaartje en in de bus zat ik (nog voor de hand van die man even achter me uberhaupt gezien werd.) Ik ga hier nog goed in worden maar alleen als het nodig is want gangbaar is het zo grappig om te zien hoe de chinese mensen elkaar wegduwen om allemaal op dezelfde plaats terecht te komen.

Na een dik uur in de bus kwamen we dan op het vliegveld aan. Ik had gezien dat ik in terminal 3 moest zijn. Toen er wat chinees gesproken werd en iedereen leek uit te stappen hopte ik natuurlijk ook enthousiast de bus uit.....wat denk je bleek dit natuurlijk terminal 2 te zijn. En deze zijn los van elkaar....dus weer ff aan de wandel. Zie gelukkig waar de bus naartoe rijdt waar ik even later ook kan inchecken etc. Dit was verder allemaal erg makkelijk behalve dat de automaten in chinees waren maar daar stonden attente dames om analfabete touristen te helpen. Zelfs nog tijd voor een subway broodje. Waarna ik van de chinese dame naast me ook nog wat brood krijg toegestopt. Dat mocht echt niet geweigerd worden. Verder goede vlucht gehad met een tour aussies in het vliegtuig. Leuke dame die naast me zat. Na de vlucht die heel mooi was en prima verliep bleek de touristenbus naar huanglong kalkterrassen niet te gaan vandaag. De president kwam een bezoek brengen hier. Ik hoop wel dat Jiuzhaigou niet gesloten is vandaag of morgen want het terracottaleger in Xian was gesloten voor touristen vandaag omdat de president kwam. Die man heeft het maar druk....Helaas was een taxi naar huanglong en daarna naar jiuzhaigou vandaag maar liefst 800 Yuan terwijl de bus normaal 100 zou zijn..... Helaas die sight gaat dan maar aan me voorbij (want ik kreeg niet heel erg duidelijk of het wel zeker open zou zijn voor touristen) en meteen door naar Jiuzhaigou waar gelukkig wel een bus naartoe ging. Wat een mooi berglandschap zeg. Daar aangekomen moest ik de mensen van de homestay (laten) bellen dus meisje in de bus gevraagd of ze dit voor me wilde doen. Helaas beide nummers geen gehoor....alle taxis inmiddels vol en weg...haha tja... allemaal heren die met eigen auto iedereen weg willen brengen maar daar ga ik mooi niet mee mee. Een wat oudere die alleen chinees sprak belde opnieuw voor me en gebaarde dat mijn ophaalservice onderweg was. De jongere heren deden nog een poging om me weg te brengen. Stonden met 3 en stoer te doen en tegen elkaar op te bieden bij wie ik zou instappen. Bye bye is ook chinees en snappen ze gelukkig wel. Er waren gelukkig nog meer mensen op dat punt maar enkel mannen. Ze lieten meveerder met rust en attendeerden me op mijn auto even later. Daarna naar de homestay waar ik in een tibetaans beschilderd huisje slaap bij een hele aardige familie. Ik kreeg meteen thee aangeboden en aardappel met ui en knoflook etc. Nu ik dan toch eerder dan gepland hier was kon ik nog wel even de ongeving bekijken. Te voet of met paard waren de opties. Dan maar met paard want alleen het weggetje erheen hangt mijn tong al op mijn gympen en mijn longen en hoofd knallen op hartritme bijna uit elkaar. Pfff kan de vrouw van 62 maar net bijhouden op de steile paadjes omhoog haha wat erg....

Morgen in het park mijn inhalator maar meenemen. Gelukkig kan ik de rest van de dag wat aan de hoogte wennen. De uitzichten waren heel mooi maar ivm de regen wat donker. Helaas is mijn handige kleine camera met 20x zoom kapot gegaan. Beeldscherm stuk en de klepjes voor de lens zijn wat verbogen hij maakt dus echt helemaal geen fotos meer helaas. Ik denk bij het afspringen van het paard klem gezeten.....balen balen balen.....maar gelukkig heb ik mijn telefoon nog. Want mijn spiegel kan/wil ik echt niet overal mee naar toe nemen omdat ik echt vallende reisziekte heb soms....haha ken mezelf. Misschien in Chengdu kijken voor een nieuwe als de pandas te ver weg zitten voor mijn spiegelcamera.

Terug van het paardrijden buiten nog met Nanna (62jr) gesproken we proberen elkaar te begrijpen en het lukt best aardig. Het werd snel koud hier in de bergen en de kachel ging aan en om 18.15 kon ik mijn ogen amper open houden. Lkkr bij het kacheltje....boekje over NP gelezen. Nu even reisblog bijhouden in mijn slaapkamer. Het is allemaal tibetaans geschilderd erg leuk maar de eerste plek waar ik mijn inhalator echt nodig heb. Weet niet of het komt door de kat hier in huis de bergen of de dikke dekens in de slaapkamer met 3 tweepersoonsbedden lekker luxe ze hebben zelfs een electrische deken. Daarna eten en gezellig gekletst met de andere reisgenoten en om 21.30 naar bed morgen om 6.30 ontbijt want om 7.00 wordt ik naar Jiuzhaigou gebracht. Ben benieuwd. Hopelijk wordt het droog morgen maar er is heel veel regen voorspeld. Ik mag gelukkig de paraplu van een van de andere reisgenoten lenen want ik zou niet willen dat ik mijn reflexcamera aan gort help. En zij blijven morgen beiden hier icm de voorspellingen. Ik ben echter maar een volle dag hier en de vlucht was te duur om niet naar het park te gaan. Alle regen die nu valt valt morgen niet meer.....he tante Jacqueline? Morgen na het NP ga ik kijken in het tibetaanse restaurant van de familie. Ze hebben er inmiddels ook een in Dali Chris...misschien ken je het wel. Ik zal het adres meenemen. Greetz tot morgen.

1. Lara:
    15 mei 2015
    Antieke!!!! Jeetje wat een avonturen zeg. Heeeel gaaf om te lezen. Ik zou echt helemaal in de stress schieten soms hahaha. Leuk dat je zo snel door hebt hoe je om kunt gaan met de mensen daar en je goed voor jezelf op komt. Ben echt super trots op je. Xx
  2. Lara:
    15 mei 2015
    O o en ben heeeeel jaloers op je paardenrit!!!!!
  3. Nancy sas:
    15 mei 2015
    Je maakt inderdaad heel wat mee... En je kan het op een leuke manier opschrijven. Wie weet is er nog wel een cariereswitch op komst. Reizen, hiervoor betaald worden en vervolgens hier een leuk, aantrekkelijk verhaal over schrijven. Zou niet verkeerd zijn!