Terracottaleger & Xian citywalls. 12-05-2015

13 mei 2015 - Xi'an, China

Vandaag ben ik met openbaar vervoer naar het Terracottaleger gegaan. Het lastigste was de stadsbus. Aan welke kant van de weg moest ik zijn om naar het noorden te reizen....geen konpas op mijn telefoon haha. In het hostel zeiden ze een weg oversteken dus ik heel enthousiast met de tunnel onder de weg door naar de andere kant. Eenmaal in de bus (de chauffeurs kijken nors voor zich uit) laat ik mijn plattegrond aan een reiziger zien blijk ik toch de andere kant op te moeten. Dus volgende halte er weer uit....maar hoe kom ik nu weer aan de andere kant. De wegen zijn hier mega breed. En oversteken ondanks zebrapad is met gevaar voor eigen leven. Al het verkeer rijdt maar door elkaar heen en alles wat toetert heeft voorrang.

Eenmaal aangekomen bij het eindstation moet ik op zoek naar het busstation wat ook bij het treinstation hier moet zijn. Na wat vragen in treinstation blijk ik aan de andere kant van de stadsmuur te moeten zijn. Na wat gelopen te hebben de bus 306 gevonden. Whoe whoe ik dacht instappen en wegwezen....wordt ik gewezen op de lange rij mensen aan de overkant die blijkbaar allemaal met dezelfde bus willen. Gelukkig komen er om de paar minuten bussen en de rij wordt al snel korter voor me. Daarna op naar het museum. Dat viel nog alles mee in 2 uur op bestemming aangekomen. Er is een heerlijk park met vogels waar je doorheen loopt naar de ingang. Binnen genoten van de Warriors. Er is nog een plek met opgravingen die blijkbaar erg mooi is in Xian maar na het terracottaleger heb ik wel even genoeg gehad. Die andere laat ik over aan Stephan de duitse reiziger hier die ee vandaag met een tour naartoe is.
Daarna eindelijk geld kunnen pinnen bij The bank of China. Want alle anderen lukte eerder niet helaas en blij dat ik was met mijn eigen geld.... haha.

Zo op naar de 14 km lange muur van Xian want daar wil ik als echte Dutchie natuurlijk wel even overheen fietsen. Maar hoe kom je er dan weer op op die muur...als de ondergrondse trap naar de square is afgesloten....een lieve Chinese dame wees me de weg naar een andere ingang aan de andere kant van de muur. Toen ik met handen en voeten en flink wijzen had uitgelegd op de muur te willen zijn.
Dat was een toffe beleving ik weet niet wat dat is met die muren hier in China maar ik voel me er super. Ik kan geen genoeg krijgen van alle mooi versierde tempeltjes met draken etc....heerlijk. Dan was er ook nog eens een mooie sunset toen ik net op de muur was echt genieten. En daarna alle lampionnen en tempels verlicht. De 12M brede muur echter niet dus goed uitkijken waar je in het donker fietst want er ontbreken weleens stenen....en met deze mtb met erg zachte banden en zithoogte afgesteld op standje chinees...kun je anders weleens met je knie je eigen tand door je lip boren...lol. Leuk al die mensen op de muur. Bij de uitgang wilde een dame dat ik naast haar op het bankje kwam zitten. Dus nog even heerlijk genoten. Ik had het geluk dat er een chinese dans werd opgevoerd deze avond. Deze zou 6 keer per maand zijn maar de man sprak bijna geen engels dus het zou zomaar 6 keer per week kunnen zijn haha. Daarna Stephan nog in de bar van het hotel gezien en samen elkaars belevenissen van de dag doorgesproken.
Morgen weer een nieuwedaag in Xian. Ik had bedacht naar de berg Hua Shan te gaan en de plank walk te doen maar mijn lieve papaatje raadde me aan dat niet te doen toen hij gezien had wat het inhield. Haha....Tja het zou om de kick gaan en heb meerdere mensen gesproken die het gedaan hebben maar deze walk zou zomaar doodsangsten kunnen oproepen.....dus uiteindelijk voor rustig dagje Xian gekozen.

1. Rita:
    13 mei 2015
    Geweldig wat jij allemaal beleefd op een dag.
    Een dagje rustig aan heeft ook zijn charme.
    XXX
  2. Richard Hosek:
    Wederom prachtig, Cathy!
  3. Wil:
    13 mei 2015
    Hoi ik was blij dat ze niet voor die plankroute gekozen had.
    Ik heb dat gezien bij de gevaarlijkste uitdaging op de TV.
    Je weet maar nooit je kunt niet meer terug als je er aan begint.
    Ik heb zelf in Zwitserland over de graat gelopen van twee bergen.
    Maar dan is dit toch wat heftiger.hi hi
    Goede reis verder.
    Tot het volgende reisverhaal. Je Papaatje xxx
  4. Bertie Schuh:
    14 mei 2015
    Wat een avonturen weer. Word je er soms niet hyper van van al het uitgevis pm er te komen? Maar goed je hebt inmiddels ervaren dat je inspanningen ruimschoots beloond worden, ook vandaag weer gezien je levendige beschrijvingen van al de genietpunten! Bedankt X
  5. Cris:
    14 mei 2015
    Eenmaal in shangrila...3500 m.....zal ik maar n rustig programma uitstippelen denk ik.....en save....genietVan al t moois, doe ik nog steeds na 2 en n half jaar!