China the end!

5 juni 2015 - Amsterdam, Nederland

Hey.....nou die vertraging van Guilin naar Beijing werd helaas 4 uur. Wel weer heel grappig hoe alle chinese mensen op de instand noodles afrennen en water wat werd uitgedeeld omdat er langer dan 3 uur vertraging was. Hierdoor kwam ik helaas in de ochtend pas heel vroeg in Beijing aan wat een verademing aan klimaat zoveel beter dan het vochtige Yangshuo.....de taxichauffeur die ik als eerste zag was een afzetter....vroeg 400 wat netjes op een kaartje gedrukt stond. Hem aangegeven dat ik 100 wilde betalen. Dit kon natuurlijk echt niet maar toen ik naar de meter taxis verder liep kwam hij terug om verder te onderhandelen. ... Uiteindelijk ging hij accoord met 100 want het kost op meter maar 80. In de taxi vroeg hij of ik 10 extra wilde betalen voor een snelle rit. Het was 5 uur in de ochtend er was amper een chinees op de weg....haha maar leuk geprobeerd. Nee 100.....daarna bood hij me toen hij in de auto een sigaret opstak ook een sigaret aan. Dat was aardig van hem en ook de raampjes gingen open haha. Aangekomen bij het hostel vroeg hij alsnog om extra geld....Nee dus jemig wat een doorzetter maar goed dat hij mij niet kende had hij het vast niet eens geprobeerd. Met gevolg dat ik zelf mijn backpack uit de koffer moest vissen nou ja geen probleem...sjouw er wel vaker mee. De machoman vriendelijk uitgezwaaid en fijne dag gewenst. Aangekomen bij het hostel was het een beetje zonde om voor een uur 2 nachten te betalen dus even op de bank gelegen tot ik om 7.00 kon inchecken. Helaas moesten de muggen mij hebben die tijd. Daarna nog tot 11.00 geslapen. Helaas regende het behoorlijk, jammer want zomerpaleis had ik in gedachten......maar met dit weer....mwa. Dan maar uitgebreid douchen en daarna iets anders bedenken. Na een dumpling brunch toch maar dapper de regen in want laatste dagje Beijing binnen zitten is ook zowat. Op weg naar winkelstraten bedacht ik me toch liever naar Beihaipark te gaan met een witte pagode. Op een foto zag ik dat er waterbloemen voor konden liggen wat het plaatje compleet zou kunnen maken. Aangekomen in Beihaipark wat ik toch redelijk snel kon vinden vanaf de metro stopte het met regenen heerlijk. Lekker in het park rondgestruind en wat bleek hier stond het 2e van de 3 overgebleven negendraken schermen van China..... Later kwam zelfs de zon nog door waardoor ik toch nog heel erg kon genieten van mijn laatste middag Beijing.......in de avond mijn laatste geld uitgegeven aan eten en drinken en afscheid genomen van mijn kamergenoten wat een reis.....wat een land China het is niet te vergelijken met enig ander land wat ik eerder bezocht. Het heeft dan ook een heel bijzondere geschiedenis. Maar ondanks de vieze rochel boer en spuugcultuur en het feit dat sociale omgang heel anders is dan ik in onze cultuur gewend ben zijn de chinezen ook erg behulpzaam en bereid tijd voor je te maken. Het individuele reizen is me heel goed bevallen en bracht me snel in contact met andere reizigers. Ook het ontmoeten en reizen met Cris was erg gezellig en bracht weer een andere dementie aan de reis van het leven in China. Bedankt daarvoor en de gastvrijheid van je vrienden. De terugvlucht naar Zurich en Amsterdam verliep soepel. Nu in de trein op weg naar Tilburg....dan zit de reis er op. En zal ik nog regelmatig aan dit avontuur terug denken. Want ondanks dat het reizen in China goed te doen bleek was het zeker een avontuur op zich! Bedankt voor alle aandacht en support bij deze reis. Zie jullie allen hopelijk weer heel snel. Dikke kus Cathy.

1. Tante jacquelina:
    5 juni 2015
    Super super verhaal dankjewel dat ik daar van mocht meegenieten!!!het was ierdere dag een feest om het verhaal van jou te lezen!!! Ik zou zeggen op naar de volgende vacantie!!!! Dikke knuf xxx
  2. Cris:
    5 juni 2015
    Hey..... fijn om te lezen....en ik heb t ook gemerkt toen je hier was....dat china bevallen is!
    ik vond het erg tof om na 2 en n half jaar bezoek uit nl te krijgen.
    uit je schrijven trek ik de conclusie dat je begrijpt waarom ik hier graag leef.
    Naar mijn idee is china anders dan de indruk die we in de westerse wereld meekrijgen.....cultuur is ander...natuurlijk geeft dat wel eens problemen.
    maar de mensen zijn behulpzaam , vriendelijk, aardig....als je ze een beetje begrijpt
    ik hoop dat ik je een andere indruk van china heb kunnen geven dan alleen maar de toeristische plaatsen....
    ik en mijn vrienden hopen je weer terug te zien in yunnan.... en breng gerust wat mesen mee

ik vond het geweldig om na 2 en n half jaar iemand uit nl hier te zien!
    en mn vrienden ook

groetjes.....en laat alles op je gemak bezinken.....je hebt veel gezien
    cris
  3. Cathy:
    5 juni 2015
    Ja Cris. Het was heel bijzonder. In jouw woonplaats maar ook bij je vrienden in Lijiang en het hostel van Ling en Rueben wil ik graag nog eens bewonderen als het up and running is. Je hebt erg lieve mensen om je heen. Geniet van het leven in China. Ben benieuwd hoe het verder gaat met iedereen die ik ontmoet heb en hoor graag jouw persoonlijke nieuwe uitdagingen. Dikke knuf.
  4. Nancy sas:
    5 juni 2015
    Goed te lezen dat je weer terug bent en enorm hebt genoten van deze reis. Ik vond het leuk om hem vanaf de zijlijn mee te maken...je hebt talent voor het schrijven van reis verhalen. Inderdaad op naar de volgende! Maar nu eerst nog maar ff nagenieten en weer sparen! Denk je aan de hondenbrokken... die zijn in de aanbieding! Scheelt weer ene beetje. Ik ben trouwens nog voorzien, heb het nog ff gecheckt. Kom van de week wel ff op de thee. X