Guilin & Yangshuo

3 juni 2015 - Guilin, China

31-05-2015.
Vandaag excusie naar de rijstterrassen. Welke rijstterrassen was me een raadsel omdat er verschillende mooie terrassen in deze regio zijn. In mijn planning stond Ping An. Echter de rijstterrassen van Longshen "The dragons backbone" schijnen de mooiste te zijn. Helaas regende het heel hard onderweg. Het waren behoorlijk bochtige bergweggetjes. Na een lange tocht namen we niet afslag Ping an maar Longshen. Hier wonen de Yao minority de Yao dames hebben hele lange haren die ze gedraaid op hun hoofd dragen. Dat ziet er een beetje uit als een hoed. Er zit een heel touristische voorstelling omheen waarbij ze hun haren lodoen en kamnen etc. die we niet bijgeboekt hebben zodat we langer in de rijstvelden konden wandelen.
Deze excursie waren er ook 2 dames bij uit oekraine die chinees studeren. En een duits stel die helemaal weg zijn van grotten en hier uitgenodigd zijn voor een conferentie.
Aangekomen bij de terrassen regende het nog steeds heel hard. Dus iedereen ging met de kabelbaan naar boven. Het klimaat is hier eigenlijk te warm en vochtig voor mijn poncho dus besloten toch maar een paraplu te kopen. Bij de uitgang van de kabelbaan was een kraampje waar ze hingen dus dat kwam mooi uit. Alleen er was niemand waar ik de plu mocht betalen. Er zat een jongen bij het kraampje ernaast waar ik druk met de plu voor zijn gezicht zwaaide maar deze bleef stoistijns voor zich uit kijken. De duitse dame kwam inmiddels al niet meer bij van het lachen waarna ik de plu gewoon open heb geklapt en boven mijn hoofd gehouden....maar nog steeds kwam er niemand. Dus heb ik hem zo maar meegenomen hij was immers hard nodig op dat moment.....het stortte eruit. We gingen van overdekt kraampje eten naar het volgende kraamje....waar we met vijven de lokale lekkernijen proefden. De terrassen waren immers niet te zien.....ik begon me na een uur werkelijk af te vragen wat we hier toch 5 uur moesten doen. Maar het wolkendek bewoog uiteindelijk regelmatig. Na 2.5 uur stopte het warempel met hard regenen zodat we met paraplu prima vooruit konden. Je kon de terrassen met pozen wat beter zien maar zo snel als je ze kon zien zo vlot waren ze weer verdwenen achter de wolken. Later trokken de wolken steeds meer op en konden we de looproutes in de velden in. Natuurlijk spekglad maar deze keer bleef ik in ieder geval rechtop. De 2 dames uit oekraine hielden het voor gezien en bleven boven. Het was werkelijk prachtig. En hoewel ik ook van de wolken genoten heb was het super om ook de uitgestrektheid van de terrassen te kunnen bewonderen. En natuurlijk met tig chinese dames op de foto bij de rijstvelden. De nasi die ik hier besteld had was erg vet en niet echt lekker. Na de terugreis voelde ik me erg belabberd was weer misselijk maar met al die bochten zou het ook daarvan kunnen komen....echter het leek erop dat mijn darmklachten zich uitbreiden naar de rest van mijn lichaam.

01-06-2015
Vandaag vroeg uit de veren want om 7.30 moest ik bepakt en bezakt klaarstaan voor de boottocht. De duitse mensen gingen ook mee. We hadden de chinese tocht geboekt omdat die stukken goedkoper was. We zouden vol van alle chinese taferelen van die boottocht genieten haha. Met de bus die we niet konden vinden en waar al parfum werd verkocht naar de boot maar welke was het dan haha.....uiteindelijk gevonden. Toen begon de chinese verkoopshow haha extra betalen voor plaatsen boven of in suite.....parfum allerlei waaiertjes poppetjes en andere troepjes die toch echt gekocht werden door mensen ....haha. Een chinese jongen die engels sprak vertaalde na een half uur onafgebroken harde chinese taal in een zin. We kunnen boven zitten voor extra geld. Haha......Barber (duitse dame) keek me aan en we dachten beiden das kort en bondig voorbij afgelopen half uur voordracht. Het bleef zo de gehele tocht doorgaan.
We mochten gelukkig wel op het dakdek en dat was immers het belangrijkst. Daar konden we van het uitzicht genieten. Daar hebben we eigenlijk vrijwel de gehele tocht heerlijk staan genieten. Er was ook een fotograaf aan boord die mensen fotografeerden. Deze fotos bleken later geprint en wel in een yangshuo album te worden verkocht. Ik denk dat hij geen engels sprak want ons heeft hij niet willen fotograferen.
Al met al een geslaagde tocht. En in een gedeelde taxi toch nog wat afgedongen. Daar wordt ik nog goed in. Met 4 personen naar Wada hostel daar aangekomen meteen excursie geboekt voor het vissen met aalscholvers zoals dat vroeger gebruikelijk was. De visser heeft een aantal aalscholvers met een touwtje om hun nek. De kleine visjes kunnen erdoor en de grotere vissen blijven hangen en worden teruggehaald en verkocht. Ik was al gewaarschuwd me er niet teveel van voor te stellen. Toen ik dat in het busje erheen besprak met duitse stel en zei ach voor 50 yuan kun je je er niet veel van voorstellen bleek dat er mensen in het busje zaten die 150 yuan hadden betaald...oeps helaas was de zon al min of meer onder toen we er aan kwamen. Dus de scenery fotos zaten er niet in helaas. Maar ach de avond was toch weer gezellig geweest met alle mensen erbij en ieders reisverhalen. Daarna nog wat broccoli met rijst gegeten maar na half portie was het wel weer genoeg. Hopelijk morgen wat beter gestel en dus maar redelijk op tijd mijn bedje in.

02-06-2015
Hmmmm nou opgeknapt was ik zeker niet helaas. Het was alleen maar erger geworden. Ik was slap en misselijk buikkrampen etc....maar niet zo ziek dat ik niet kon lopen.
Dus na zeer rustig opstaan en fruitontbijt met muesli en yoghurt een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen. Een benzine scooter omdat die qua afstand 80km kan ipv 40 zoals de e-bikes. Want stel dat ik verdwaal of meer km wil rijden...terug lopen was echt geen optie vandaag. De fuel meter deed het niet......dus even terug om zeker te weten dat hij goed vol zat. Er moest natuurlijk eerst benzine gekocht worden...dat duurde weer 30 minuten en de lucht begon al weer wat te betrekken helaas. Daarna maar snel vertrokken en het was heerlijk om met deze hitte op de scooter uit te waaien....dan droog je meteen weer op zeg maar. Een aantal mooie spots gezien. En een aantal echt chinese overdreven spots die voor mij niet interessant waren. Maar vlakbij moonhill regende het flink. Dus ervoor gekozen moon hill niet te beklimmen. Een oud dorp binnengereden waar ik entree moest betalen. Het kaartje had een prachtig plaatje waarbij je over het dorp op de rivier kon kijken met karstgebergte erachter. Dat leek me wel een geschikte plek om te zien want het dorp zelf stonk me teveel. En gezien ik van water alleen al braakneigingen had...wilde ik wel uit die lucht. Maar niemand snapte wat ik bedoelde terwijl ik de foto bij me had. Iedereen wees een andere kant op. En uiteindelijk met een chinese toerist de kant van de berg opgewandeld maar ondanks dat de stank daar weg was leidde de weg niet naar een hogere plek. Uiteindelijk maar opgegeven en teruggelopen. Omdat de jongen nog een flink een moest fietsen. Hij wilde niet aan de scooter hangen of hij begreep het niet. Op de terugweg de scenery route genomen vlak naast de rivier. Erg leuk behalve dat ik vooral naar het toilet moest. Uitei delijk maar teruggereden omdat het hostel een normaal en schoon toilet heeft en mijn buikklachten steeds erger werden. Dus maar 4 uur onderweg geweest. Het schijnt dat het uitzicht vanaf de tv toren met zonsondergang prachtig kan zijn. En als ik die vanavond nog wilde beklimmen moest ik zowieso even uitrusten. Terug in hostel een uurtje genoten van airco toilet en het bed. Mijn zouten wat op peil gebracht met mijn nedetlandse knorr bouillion. Om 17.00 toch met andere nederlanders op pad naar de tv toren. Het was te bewolkt voor mooie zonsondergang maar we zouden zien...niet geschoten is altijd mis. Dus we zagen het de 400 trapjes oplopend donker er worden....daarna begon het flink te regenen en hoorde we wat onweer. De regen troserend spraken we af als het erger zou onweren we terug zouden gaan omdat met onweer berg op om tv toren te beklimmen is dan weer niet echt snugger te noemen. Helemaal nat geregend begon de onweer opnieuw en besloten we terug te gaan. De zonsondergang zou immers niet echt meer te zien zijn. Maar het uitzicht op zichzelf zou alleen al de moeite zijn. Unaniem besloten terug te gaan.....zijn we zon 150 trapjes omlaag begint de zon door te komen....pfffff toch maar verder naar beneden gelopen. In hostel had ik een nieuwe kamergenoot nederlandse chinees. Hij deed best aardig maar was behoorlijk arrogant en had een vervelend energieveld. Toen hij weg was heerlijk gedouched. Lekker lang opgewarmd. Daarna nog poging gedaan om iets te eten met de andere nederlanders. Alleen ontbijt zal er namelijk niet voor zorgen dat ik me beter zal voelen...... Met wat moeite toch wat spaghetti gegeten. En daarna meteen gestrekt liggen om mijn darmen geen kans te geven opnieuw spastisch te worden. Ze waren inmiddels leeg. En gelukkig geen heftige problemen gehad.

03-06-2015
Vandaag gaat het weer iets beter gelukkig.
Ik ga toch maar een bamboorafttochtje maken. Omdat ik gister nog niet durfdete boeken was ik nu de oneven persoon waardoor ik de lege plaats naast me ook moet betalen. Ik heb al veel uitgegeven aan mijn luchtledige reisgenoot deze vakantie.

Op de raft werden we overstelpt met bier verkopende raftende oude dames. En als ik dan zelf geen bier wilde of ik het dan voor mijn rafter wilde kopen.....om 10.00 in de ochtend. Dacht het niet! Water kon hij krijgen maar daar bedankte gij beleefd voor haha. Gelukkig merkte ik dat hij ook een soort commissie kreeg bij elke fotopost....die er wel 5 waren. De eerste niets gekocht. Daarna wel een en na de tocht hem wat fooi gegeven terwijl dat hier eigenlijk niet gebruikelijk is leek hij het geen probleem te vinden... lol.
Na de tocht stond er ineens een kameel langs de kant tussen alle kraampjes....omg echt zonde alles over de top hier...te veel rafts....teveel vervelend verkopende dames... teveel fotostops etc......maar prachtige omgeving dat wel......lekker op het bamboovlot samen met de rest van Yangshuo...maar toch blij dat ik deze tocht nog kon maken.....zeker omdat het droog bleef terwijl het flink bewolkte. De hemel brak later open toen ik de winkelstraat wilde bekijken. Die paraplu doet nog goed dienst. Het is echt een kermis hier. En nog een flink dure ook. Wat een afzetters.....en wat een hoop troep in China. Hoewel je er vanzelf een beetje aan gewend raakt.
Daarna nog wat boodschappen gedaan voor crackertjes water etc voor op weg naar en op het vliegveld. Bij digitaal inchecken bleek dat mijn vluchttijd gewijzigd was. Bij het inchecken van mijn bagage werd dat krachtig ontkend. Echter later ontstond er wat commotie bij de gate.....ja hoor klein half uur vertraging.
Nou mooi de tijd dus om mijn reisblog wat wat achterliep bij te werken. Over anderhalf uur op weg naar Beijing......laatste dag China nog even genieten.......Greetz

1. Nancy sas:
    3 juni 2015
    He cathy, wat een verhalen weer. Jammer dat het weer zo nu en dan roet in het eten gooit maar wat knap dat je positief kan blijven. Veel plezier nog je laatste dagje. Wel fijn dat je bijna weer heelhuids terug bent van je avontuur. X
  2. Rita:
    3 juni 2015
    Hoi Cathy wat een geweldige reis.
    Wat heb je veel gezien en meegemaakt .
    Een leuke en goede terugreis.
    Lieve Gr x
  3. Monique van Straaten:
    Hoi Cathy,
    Wat een leuke verhalen , nog even genieten en we zien elkaar volgende week. Kiyo zij vandaag ik mis cathy . x van ons drietjes .
  4. John:
    Bijna terug. Wat een mooie verhalen. You did iT x
  5. Richard Hosek:
    3 juni 2015
    Prachtige verhalen wederom en dito foto's. Goede terugreis alvast!
    Als je terugkomt is het hier lekker warm!
  6. Bertie Schuh:
    3 juni 2015
    Wauw wat knap dat je het reisverhaal helemaal af hebt gemaakt!
    Lijken me daar soms chaotische en/of hilarische toestanden.
    Fijn dat je zo kunt genieten van de natuur!
    Ik wens je morgen nog een mooie dag en dan een goede thuisreis! Ik kijk ernaar uit je weer terug te zien! x Bertie oh ja en bedankt dat we op deze manier een beetje mee konden reizen!
  7. Cathy:
    4 juni 2015
    Ja laatste dagje hier....rainy Beijing today. Bedankt voor alle lieve reacties. X Cathy.
  8. Rob Tilemans:
    4 juni 2015
    Wederom geweldige verhalen, jammer dat het weer en je gezondheid niet helemaal top zijn. Geniet nog van je laatste dag en een fijne vlucht terug naar Nederland. X