Dali

30 mei 2015 - Guilin, China

28-05-2015
Vandaag uitgebreid westers ontbeten met Stefan en May en Alina en Dave. Daarna zijn we op de scooter naar purple rice gegaan. Het restaurant waar Cris werkt. Daar heb ik ook zijn keuken mogen zien. Leuk om nu gezien te hebben waar hij woont maar ook waar hij werkt. Het is dichtbij de Universiteit van Dali. Daar is een mooi park omheen met vijvers, thee, andere grote gele bloemen en sportfaciliteiten met uitzicht over het Erhai meer. Daarna op de scooter verder gereden om treinkaartjes te kopen voor de nachttrein morgen. De late tijden waren al vol dus we vertrekken om 21.30 en komen dan om 5.00 in Kunming aan...maar dat is morgenavond pas aan de orde. Daarna de lokale markt bezocht en wat mangos gekocht voor het ontbijt van morgen gekocht. De marktkoopman moest erg lachen dat die gekke "lawai"/ buitenlander wat mangos had gekocht haha. Gelunched in een lokaal zaakje met fotos op de muur zodat we het makkelijk konden aanwijzen aangezien de kaart niet te lezen valt haha. Daarna verder gereden naar het Erhai meer. Dat is erg groot. Hier een mooie tocht gemaakt door het platteland. Vogels gezien zelfs een roofvogel. Moet zeggen dat hier in China de fauna zich niet makkelijk laat zien. Maar langs het meer had ik eindelijk het gevoel dat ik in levende natuur terecht was gekomen. Op de terugweg nog even langs de 3 pagodes. Het wolkendek is hier ook prachtig moet ik zeggen. In de avond nog even naar Old Town en op de stadsmuur gewandeld. Het was weer een heerlijke dag.

29-05-2015
Vandaag waren we vroeg wakker en heb ik de mangos gesneden en Cris pannekoeken gebakken voor bij het ontbijt. Na het ontbijt nog wat zaken regelen. In China gaat het niet allemaal even makkelijk...he Cris? En ook de spullen zijn van echte chinese namaak kwaliteit en machines gaan vaak niet langer dan 6 maanden mee.....originele cartridges passen niet in de betreffende printer etc......Ook westerse apps kun je niet makkelijk op Chinese telefoons installeren en zonder vpn werkt gmail en fb zeker niet. Whattsapp regelmatig wel.
Vandaag op de scooter naar Xihuo een stadje dicht bij het meer waar de Bai bevolking nog flink vertegenwoordigd is. We hebben daar lekker rondgewandeld en later Baba geproefd de lokale brood specialiteit met iets erin bij mij vlees Cris had iets zoets erin. Later een flink eind via het meer teruggereden. Extra zonnebrand op want het was een hele hete dag. Daarna zelfs nog een sjaal om mijn been arm en nek gehangen om mezelf niet verder te laten verbranden. Maar wat is het heerlijk weer zeg...... In de avond nog even douchen dan alles inpakken. Nog wat gegeten met Dave en Stefan in de stad en daarna terug naar Hidden Garden om onze taxi naar het treinstation te halen. In de trein nog een laatste borrel gedronken samen. Daarna weer op de bovenste bedjes slapen.

30-05-2015
Gelukkig een rustige coupe gehad vannacht. Om 4.00 ging het licht aan om 5.00 waren we in Kunming. Daar geen koffietent te bekennen wel noodles met vlees en bier en veel rochelende en spugende Chinese mannen ieeeeuw!!!! Om 7.00 kwam Lixue een vriendin van Cris. Toen zijn we naar een Mac Donalds gegaan en hebben koffie en thee gedronken. Nog even de Wifi gebruikt daar en daarna afscheid genomen van Cris en Lixue en op weg naar het vliegveld. Ik was er vroeg. En hoewel mijn vlucht niet op de borden vermeld stond ging het inchecken en de douane prima. 2 keer gevraagd en ja de batterijen mochten wederom in de handbagage. Vlak voor vertrek werd de gate gewijzigd en dat kon natuurlijk alleen in het Chinees verteld worden. Maar alla er mensen gaan verhuizen ik meteen alert......vlak daarvoor bleek het om een rijsttafel te gaan ws omdat de vorige vlucht vertraging had. Daarna dus de wijziging van de gate. Dat was wel belangrijk. Daarna boarden en prima op tijd bertrokken ook een prima vlucht gehad met supersmoothe landing. In Guilin aangekomen met bagage naar shuttlebus. Vanaf de stop van de shuttlebus zaten de groep taxichauffeurs te kaarten. Ik had gecheckt wat mijn rit zou moeten kosten ongeveer en dat was 10 Yuan. Hij vroeg 25....waar ik niet mee accoord ging en op de meter rijden ho maar. Meteen doorvertellen tegen collegas wat hij gevraagd had zodat niemand de normale prijs zou rekenen. Toen ik nogmaals langsliep vroeg hij zelfs 40 met grote grijns. Ik heb hem even haarfijn uitgelegd waar deze "gekke lawai" vond dat hij zijn geld kon laten......dus maar wat gewandeld naar de bus want de overkant van de straat is altijd verder weg dan het lijkt. Een meisje voorgesteld mijn hostel te bellen om te vragen welke bus er zou komen....(brutaal) dit ging goed en het meisje kon dezelfde kant op en daarna verder naar haar collega. Ze heeft heel de weg met me mee gereisd wat lief. Haar uitbundig bedankt drankje gedaan en ze is verder gereisd naar haar collega.
In het hostel even op mijn kamer gelegen ik was behoorlijk misselijk van het korte slapen en de verschillende vervoersmiddelen. Daarna rijstterrassen voor morgen geboekt. Wat gegeten in de flinke foodcourt die hier tegenover is. Met wat jonge meiden van de universiteit hier. Daarna was de 4 persoons dormkamer leeg dus lekker gedouched en nu even blog bijwerken voor het slapen.
Greetz.

1. Nancy sas:
    30 mei 2015
    Je reist toch alleen verder lees ik. Knap hoor! Dat betekent dat het goed bevallen is toch? Veel plezier in ieder geval en laat je niet gek maken. X
  2. Cathy:
    Hey Nancy.
    Ja inderdaad het is me goed bevalken en maakt dat ik inderdaad mijn gehele planning afreis.....Had dus nog 2 tickets geboekt en moet overmorgen nog ff hostel regelen in Yangshuo maar dat zal wel Wada hostel worden staat goed bekend. Ja prima in mijn element hier.......jammer dat het nog maar kort is xxx
  3. Tante jacquelina:
    30 mei 2015
    Wat ben je toch ook een ding he!!! Nig maar zo kort!!! Dan is het idd goed bevallen!!! Gelukkig .vindt het nog steeds zo knap!!! Dikke knuf xxx
  4. Nancy sas:
    30 mei 2015
    Goed om te lezen meid. Nog lekker genieten van de komende dagen dan kan je daarna nog vaak terugdenken en wegzwijmelen als je thuis bent. X
  5. Richard Hosek:
    31 mei 2015
    Geweldig verhaal weer! Ik waan me zo in China zo leuk als je schrijft. Effe genieten nog!
  6. Irmgard:
    31 mei 2015
    Hey cathy
    fijn dat je het zo naar je zin hebt ondankt gebrek aan wildlife. Wel weer een heel andere vakantie dan onze canada trip he?
    Vind het echt erg stoer zo alleen op stap in een land waar je je amper verstaanbaar kunt maken. Doe het je niet na tentmaatje!
    Geniet nog van de laatste dagen. Groetjes