Pablo Escobar tour Medellin en Sapzurro.

13 december 2015 - Sapzurro, Colombia

10-12-2015
Vandaag weer spullen ingepakt nadat we nog een verblijfplaats uitgezocht hadden in Sapzurro aan de caribische kust. We kunnen er terecht dus dat is fijn. Daarna de tour over Pablo Escobar bijgewoond. Wat een geschiedenis en echt nog niet zo lang geleden. Dat een man zon macht heeft gehad hier. En de impact die het gehad heeft op heel Colombia zeker ook op de jeugd die toen niet naar school ging maar voor het snelle geld koos van Escobar. Zijn familie heeft ook goede dingen gedaan. Zijn moeder heeft het eten op scholen voorkinderen ingevoerd. Zelfs Pablo zelf...met drugsgeld dat dan wel weer maar hij gaf de arme mensen een huis en spullen en zo waren veel mensen erg blij met Pablo. Zijn broer Roberto (toen zijn financieel adviseur) leeft nog en heeft deze tour opgezet voor het Hiv/aids fonds. De dag dat wij de tour hadden was de man ziek. Tom Cruise speelt in juni 2016 mee in een film over Escobar. Hij was 2 weken geleden ook bij het huis waar wij waren. Ook de serie Narcos is volgens de gids goed weggezet. De broer komt daar niet in voor omdat hij daar geen toestemming voor heeft gegeven maar heeft wel flink wat jaren celstraf gekregen voor het feit dat hij de financiele hand was. Pablo had zijn geld cash overal opgeborgen....in allerlei schuilplaatsen. Nadat Pablo in 93 is gestorven en in 2006 werd opgegraven werd duidelijk dat hij zichzelf door zijn hoofd heeft geschoten toen hij geraakt werd door politie schoten in zijn schouder en been. Hij wilde niet naar de gevangenis in USA hij had eerder immers zijn eigen 5 sterren gevangenis gebouwd waar hij uit was ontsnapt, toen ze hem wilden uitleveren, omdat hij met de politie een afspraak had dat ze niet binnen 3 miles afstand kwamen. De Colombiaanse politie kon niet op tegen zijn macht in Medellin en wilde hem daarom uitleveren. 18 maanden is Pablo op de vlucht geweest maar mensen gaven hem niet aan omdat ze dat meer geld en hun leven opleverde. De stad is na de dood van Pablo veel veiliger geworden 99% van de jeugd gaat weer naar school. En Medellin is een fijne stad om in te vertoeven. De huizen die Pablo had zijn allemaal verkocht behalve het huis dat zijn moederal eerderhad gekocht waar de broernu woont. En tot op de dag van vandaag zijn er mensen die bij het vervangen van zaken in huis of tuin schuilplaatsen van geld van Pablo vinden. Natuurlijk zijn er ook nog wat mindere wijken (vervuelas) maar ook hier zijn er minder gevaarlijke omdat het beter gaat met Medellin. Je kunt in medellin met de kabelbaan naar die wijken toe. Het is een verlenging van de metro. Dat hebben we in de middag nog gedaan. Daarna naar een plein in Poblado waar we lekker konden eten en drinken en daarna klaarmaken voor de nachtbus naar Necocli. Natuurlijk in een overvolle metro naar het busstation. Iedereen kijkt je aan wat doen die nou bepakt en bezakt in de metro....maar zijn erg behulpzaam. Daarna met de bus. Nog voor we goed en wel op pad waren werden de braakzakjes al uitgedeeld OMG dat voorspelt niet veel goeds. Na een uur rijden zijn we beiden behoorlijk misselijk en nemen een reistabletje. Maar met de vele bochten kan ik niet eens fatsoenlijk in mijn stoel blijven zitten omdat de armleuning ontbreekt.

11-12-2015
Brak schrik ik op omdat een agent met groot geweer in de bus loopt wederom om alles te controleren. En schreeuwt Necocli. Vraagt vanalles waar we geen wijs uit kunnen en neemt uiteindelijk genoegen nadat we alle standaard zaken hebben benoemd. We moeten er 5 minuten later uit aldus de agent. Nog helemaal slaperig van het pilletje strompel ik de bus uit. We gaan op zoek naar Panorama hotel om vanuit daar de boot naar Capurgana te kunnen nemen. Daar liep een hele groep dames binnen met geweren. Ze lijken in training te zijn. Goed om te zien dat het niet alleen heren zijn die met deze geweren lopen maar de politie is echt volledig bewapend hier. Daarna met de boot 750 pk op weg naar Capurgana...reispilletje net uitgewerkt. Rozenka neemt een nieuwe maar dan val ik ws echt om haha.....dus 1.5 tot 2 uur over zee. We zitten achter in de boot dan vang je hopelijk minder deining...maar des te meer water blijkt even later. Rozenka raakt doorweekt...ik krijg een frisse zoutdouche. Eenmaal in Capurgana komen we even bij en bekijken of we nog naar San Blas eilanden willen. Gezien het feit dat de zee in december toch erg ruw is besluiten we de gok niet te nemen om erheen te gaan. Na een ontbijtje nemen we het kleine bootje naar Sapzurro. Dat was nog een ervaring apart. Zo nog 10 minuten varen dan weten we zeker dat we nergens in de buurt zijn behalve de jungle en de zee haha. We krijgen instructies hoe we bij onze lodge komen en Clemencia staat ons al op te wachten op de veranda. Een heel klein lief dametje die ons wat drinken geeft en daarna onze kamer laat zien. We zitten wat hoger op de berg dan haar woning in Zingara lodge en hebben een super leuk kamertje met veranda waar 2 hangmatten hangen. Ik slaap nu in het minibedje en Rozenka in het 2 persoons bed eerder was het eens andersom. We douchen en lopen Sapzurro in we lunchen wat Clementia had besteld. Hier moet je je eten vooraf reserveren anders kun je niet terecht. Daarna willen we een plekje zoeken om even te liggen aan het water maar dat was nog niet zo simpel en wat later blijkt zijn aan de andere kant wel strandjes. We gaan nog even lekker in de hangmat liggen. De luchtvochtigheid is hier heel hoog en het zweet gutst van je lijf als je iets doet. In de avond heerlijk gegeten en hele grote kikkers gezien.
In de avond wil ik iets uit mijn rugtas pakken en wordt ik voor mijn gevoel lekgeprikt. Blijkt bij aandoen van licht dat mijn tas volzit met hele kleine rode mieren en ze bijten als gekken.....pfffff dat niet alleen ik had net die tas op mijn minibedje gezet dus alles zat vol met die beesten. Denk dat ze op mijn Napoleon reiszuurtjes af zijn gekomen want die zat er een in het voorvakje van mijn tas. Meteen de andere ook maar weggegooid om risicos in deze omgeving te vermijden. Daarna weer gegeten en wat gekletst met andere gasten uit verschillende lokaties. Het eten was heerlijk. Een mals stuk entrecote vandaag. Daarna nog wat mieren verwijderen en naar bed waar nog een groene kever in mijn nek viel iiiiieuw......in de nacht vond Rozenka een ander huisdier op het toilet en wel een schorpioen.....!!!!
Tja de regel is hier...de beesten niet in de weg zitten dan doen ze jou (hopelijk) ook niets. Lol.

12-12-2015
Na toch nog een prima nacht staan we op tijd op om na het ontbijt aan de wandel te gaan. Je kunt hier heel makkelijk de grens met Panama over en daar naar een wit strandje lopen wat soms heel mooi is en waar soms veel rommel aanspoelt. Op dit moment spoelt er veel rommel aan. Onderweg bekijken we de natuur goed en zien enkele aapjes snel van tak naar tak gaan tot ze heel snel verdwenen zijn. Verder nog een eekhoorn en wat vogels. Toen we aankwamen in het dorpje La Miel zagen we veel mensen die er niet leken te horen met rugtassen etc. Het blijken Cubanen te zijn die nu de grens open is vertrekken uit hun land op zoek naar een betere toekomst in Amerika. Nog een flinke weg voor ze te gaan dus. Ik weet echter niet waarom we ze alleen daar gezien hebben terwijl Sapzurro (Colombia) ook zo dichtbij is. De sfeer is in ieder geval anders in dit stukje van Panama niet bedreigend maar toch wat negatiever dan in Sapzurro waar alles erg relaxed is. Later lopen we Colombia weer in we eten wat en blijven zitten tot we uitgezweet zijn. Daarna lopen we langs de kustlijn naar een klein strandje. Onderweg zien we mooie natuur maar ook heel veel rommel.....aangekomen aan het strandje surfschoentjes aan tegen de stenen en ondanks de bewolking lekker in het water dobberen met uitzicht op de jungle. Wat een zwaar bestaan hebben we toch........Life is good in Sapzurro!!!!❤

13-12-2015
De volgende dag maken we na het ontbijt een flinke wandeling van Sapzurro naar Capurgana. We heben onze avondmaaltijd al gereserveerd en lopen daarna een flink eind verkeerd in Sapzurro maar daarbij hebben we wel mooie spechtjes gezien. Toen we eenmaal op de goede weg waren. Bleek het een pittige wandeling te zijn die behoorlijk bergop door de jungle was. We zagen niet veel dieren behalve heel veel vlinders maar hopen nog steeds de toekan eens te spotten of wat aapjes. We ploeteren stevig door over de modderige kleipaadjes tussen de wortels voetje voor voetje...en wat denk je met wat uitglijders maar helemaal zonder te vallen.☺
We vinden nog een mooi plekje om even op een steen te zitten en hopelijk wat vogels te gaan zien maar Rozenka raakt in gevecht met een soort rode vliegen die in haar haar belanden en steeds dieper in haar vlecht kruipen ieuw....snel die beesten uit haar haar gehaald waren er wel 6 en niet klein ook en wegwezen daar.
Welopen verder en zodra weweer wat meerin de bewoonde wereld komen horen we weer watmeer vogels en zien we zelfs onze eerste toekan over vliegen en in een boom verderop landen.blijkt een resort te zijn maar de poort is open dus we pogen snel nog een plaatje te schieten van de Toekan. Het lijken er toch 2 te zijn. Een dame van het resort hooptnieuweklanten te hebben maar ik pooghaar uit te leggen dat er een Toekan in de boom zit. Ws niet zo bijzonder voor haar maar ze leek er genoegen mee te nemen. Een foto met het koppievan de toekan erop en vooral veel boom maar toch vastgelegd. Daarna in Capurgana zijn we toch wel erg moe. En gaan zitten aan het strand met ( veel te dure) maar heerlijke versekokosnoot met melk en ananas erin soort milkshake was heerlijk. We hadden in de planning om met een bootje naar een mooistrandje te gaan maar het is zo bewolkt en dreigend dat we daar maar vanaf zien. Wel hadden we een zwembad gezien met jacuzzi en turks stoombad.....we gaan daar vragen om tegen betaling gebruik te mogen maken van de fasciliteiten en dat kan, ook veel te duur maar we zijn zo doorweekt van het zweet en moe dat een douche met frisse duik ons heerlijk lijkt. We lunchen er ook meteen. Helaas is het turks bad en jacuzzi pas weer om 17.00 open maar we dobberen heerlijk in het zwembad rond. De zon komt ook nog even door en is meteen heerlijk gloeiend heet......daarna nog Crepe met banaan gegeten in Wifizone. Vanavond nog eten en morgen verder naar Santa Marta als dat lukt of Cartagena..........en door

1. Bertie Schuh:
    14 december 2015
    ieieieixxxxx wat een beesjes gekrioel. Vooral dat verhaal van de vliegjes in het haar. Wat een verhaal! Lijkt me ook indrukwekkend om het te beleven en te zien! Bedankt! X
  2. Rita:
    14 december 2015
    Wat een fascinerend land ,geweldig al je verhalen zo krijgen wij ook wat indrukken mee.Echt heel afwisselend .
    Nog vele avontuurlijke dagen.
    Liefs x
  3. Nancy sas:
    15 december 2015
    Al die beestjes...lijkt me wat minder. Maar als ik dan die foto's van het strand zie dan maakt dat weer veel goed. Geniet ze nog!
  4. Irmgard:
    17 december 2015
    Zo weer helemaal bij gelezen. Mooie foto's ook weer.
    Geniet er nog van.
    Groetjes
  5. Cris:
    20 december 2015
    Hey....hoop dat je snel opknapt en weer kunt genieten van je reis.
    Als ik lees over ongedierte in je rugzak en kamer.....wat ben ik blij dat in een schoon land als china leef gnignigni