Van pittoresque Salento naar miljoenenstad Cali

1 december 2015 - Cali, Colombia

Deze ochtend wil ik de was ophalen in ons hostel in Salento. Echter zat nog in de wasmachine.....gelukkig was de droger niet kapot (taalbarriere) maar kon hij in de avond niet aan vanwege het geluid. Wel ging de jongedame voor ons eitjes met toast maken als ontbijt.
Nog een laatste keer het centrale plein van schattig Salento opgelopen want boven verwachting zagen we daar gisteren een pinautomaat. Deze bleek echter vandaag softwarestoring te hebben. Dan zoeken we in Cali wel een flappentapper want miljonair zijn we hier maar de flappen vliegen uit onze portemonnee.

Nog een keer gevraagd waar het spel Tejo gespeeld werd en deze keer wel begrepen. Helaas was het nu overdag en naast de eigenaar niemand aan het spelen. Het is de bedoeling met een metalen diskus op driehoekige buskruit achtige doelen te gooien. Deze liggen op metaal in een kleibak. Als je ze raakt onploffen ze en gevrn naast de knal ook nog een vlammetje en rook. Het was erg leuk maar ook erg moeilijk bleek wel moesten zelfs op kinderafstand staan om raak te gooien..... Daarna zijn we snel in de bus gestapt die voor ons hotel klaarstond...backpacks mee en gaan....wat dat betreft hebben we redelijk snelle reisaansluitingen. In de bus zelf is het dan nog een uitdaging om deze vol te krijgen. Dat is hier een beroep om uit debus te rennen en te kijken wie er evt mee wil in dit geval naar Cali. Je stopt op allerlei plaatsen en meestal net voorbij het laatste moment. Haha.

Aangekomen in Cali pakken we een taxi naar ons hostel. En komen na wat gezamenlijk zoeken uit bij een leuk sfeervol hostel. We hopen een Salsa avondje ervan te kunnen maken. Helaas zijn er niet zo vaak Salsa shows en vandaag is er geen. We informeren welke Salsa tent het leukst is op zondag en na het eten van mexicanfood bij een hele leuke mexicaanse tent, vertrekken we naar club SALSA. Na de 1.50 euro entree te hebben betaald krijgen we in de chique club een tafeltje toegewezen en worden de bekers met drankjes voor ons neergezet. Het duurde niet lang of we worden door de vriendengroep naast onze bank uitgenodigd om erbij te zitten te dansen en mee te drinken. We blijven alert en bestellen onze eigen drankjes. Wel wordt een gezamenlijke fles drank besteld die de ober netjes uitschenkt over alle shotglaasjes de anijsachtige shotjes gaan er vlot in en fles 2 en 3 worden soldaat gemaakt. De shotjes drink je met limoenwater. Het was best lekker zo bij elkaar. Salsa dansen kan ik niet. Rozenka wel die heeft dat in nederland een behoorlijke poos gedaan. Ik doe maar wat en vermaak me prima. Het boeit de heren van die groep niet echt dat ik geen Salsa kan dansen en iedereen heeft het naar zijn zin. Er wordt volop Spaans gekeuveld tijdens het dansen waarvan ik (vertaalapp-loos) nauwelijks iets kan maken....een echt gesprek zit er dan ook niet in gezien engels amper aan de orde is hier. We komen er gezamenlijk echter wel aan uit maar een beetje jammer is het wel. En zodra de Salsatent dicht gaat kun je met dezelfde entree naar een andere Salsa tent: CLAVE. We gaan met de dames de taxi in net iets teveel mensen in een taxi maar dat wordt gewoon volgeduwd hier, en de mannen rijden behoorlijk onder invloed op hun scooters gewoon naar de andere Salsa tent. (Bizar) Buiten staat een BBQ waar door een aantal dames gegeten wordt en we wachten tot de rest arriveert. Daarna gaan we deze tent in en is ongeveer hetzelfde principe aan de orde. Na 2 uurtjes daar nog te zijn geweest gaan we naar huis.

De rest besluit ook naar huis te gaan gezien het geld bijna op is en de rekening niet met visa betaald mag worden. Wij betalen ons gedeelte van de rekening en zijn even alert welke kant het bij hen opgaat met verzamelen van de nodige pesos. Gelukkig niks aan de hand en toch gewoon vriendelijke mensen. Wat een leuke avond was dat. Heerlijk overspoeld met de Salsa en vriendelijkheid in Cali. Om 3.00 gaan we slapen maar na een half uur wordt ik gebeld door een nummer uit Den Bosch en daarna nog eens ws voicemail......brakke nacht gehad morgen weer redelijk op tijd op om nog iets van de binnenstad van Cali te zien voor we doorreizen naar Popayan.

1. Bertie Schuh:
    1 december 2015
    Ha Cathy dank je wel voor jullie reisverhalen. Je schrijfstijl trekt me in de sfeer van het land. De foto's zijn mooi. Jeh wat een avondturendag toen je een
    deel met de paarden ging! Gelukkig dag je heelhuids aankwam en niet omkwam van de spierpijn anders had je de gezellige dansavond gemist!
    Ik kijk uit naar het vervolg! Groetjes aan Rosenka! Hoe bevalt het met z'n tweeën reizen? Liefs Bertie
  2. Cathy Bosgoed:
    1 december 2015
    Hoi Bertie het samen reizen gaat heel goed. Het is erg gezellig....zometeen naar de indianenmarkt. Het is nu 4.30 hier...rise and shine. Het land is prachtig en de mensen ook. Nog flink wat ervan te ontdekken. Bij jullie alles goed. Rozenka bedankt je voor de groetjes. Finne dag x
  3. Nancy sas:
    1 december 2015
    Weer heerlijk om je verhalen te lezen...je geniet op volle teugen en dat is mooi om te lezen.
  4. Tante jacquelina:
    2 december 2015
    Gezelligheid kent geen tijd he!!
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben!!!! En heerlijk je verhalen te lezen!!
  5. Richard Hosek:
    7 december 2015
    Ik heb wat verhalen in te halen, dus lees net pas deze. Je schrijft erg leuk! Had je bij het dansen geen spierpijn van het paardrijden? ;-) Groetjes